الإسهام النسبي للرسائل التحذيرية للمعلمين وأهداف الشخصية المُثلى في التنبؤ بالاندماج الأکاديمي لدى طالبات جامعة القصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المساعد کلية التربية - جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى الاسهام النسبي لکل من للرسائل التحذيرية للمعلمين وأهداف الشخصية المُثلى في التنبؤ بالاندماج الأکاديمي لدى عينة من طالبات کلية التربية جامعة القصيم ، تکونت عينة الدراسة الأساسية من (194) طالبة من طالبات کلية التربية جامعة القصيم قسم علم النفس ،اشتملت أدوات الدراسة على مقياس الرسائل التحذيرية للمعلمين، مقياس أهداف الشخصية المُثلى ، مقياس الاندماج الأکاديمي ، أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات (المرتفعات , المنخفضات)على مقياس الرسائل التحذيرية للمعلمين في الاندماج الأکاديمي ، کما أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطالبات  (المرتفعات ، المنخفضات) على مقياس أهداف الشخصية المُثلى في الاندماج الأکاديمي، کما توصلت نتائج الدراسة إلى إمکانية التنبؤ بالاندماج الأکاديمي من خلال أحد أبعاد مقياس الرسائل التحذيرية للمعلمين وهو(التحدي) ، کما أظهرت نتائج الدراسة إمکانية التنبؤ بالاندماج الأکاديمي من جميع أبعاد أهداف الشخصية المُثلى لدى طالبات الجامعة .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relative Contribution of Fear Appeals to Teachers and Personal Best (PB) Goals in Predicting the Academic Engagement among Qassim University Female Students

المؤلف [English]

  • EBTSAM AMER
Assistant Professor of Psychology College of Education - Qassim University
المستخلص [English]

   Abstract : The present study aimed at identifying the relative contribution of both  fear appeals to teachers and the personal best (PB) goals in predicting the Academic Engagement among Qassim university Female Students in a sample of the students of the Faculty of Education, Qassim University. The sample of the basic study consisted of 194 students from the Faculty of Education, Qassim University, The results of the study included a statistically significant difference between the  averages of the students 'degrees (Highlands and Lowlands  ) on the scale fear appeals to teachers in Academic Engagement. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the students (Highlands and Lowlands) on the the scale personal best (PB) goals  in Academic Engagement. The results of the study also revealed the possibility of predicting Academic Engagement through one dimension of fear appeals to teachers  (the challenge) . And the results of the study showed the possibility of predicting Academic Engagement of all dimensions of the personal best (PB) goals  of the university students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • fear appeals
  • personal best goals (PB)
  • academic engagement
المجلد 65، العدد 65 - الرقم المسلسل للعدد 65
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 617-661
  • تاريخ الاستلام: 31 أغسطس 2019
  • تاريخ القبول: 31 أغسطس 2019