مشكلات الطلبة الموهوبين والمتفوقين بمحافظة شمال الشرقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Almudabi

2 جامعة الشرقية-سلطنة عُمان

10.21608/edusohag.2025.412041.1778

المستخلص

الهدف من هذا البحث الميداني؛ هو التعرف على المشكلات التي تواجه الطلبة الموهوبين والمتفوقين، في الصفين السابع والثامن بمحافظة شمال الشرقية، ومناقشة المشكلات التي تعيق تعامل المعلمين مع الطلبة الموهوبين في فصول الدراسة. طورت الباحثة مقياس الدراسة، بالاستفادة من المقاييس المستعملة في الأدب النظري؛ وتكون من (34) عبارة توزعت في محورين، الأول للطلبة يتكون من (27) عبارة توزعت في (3) أبعاد، هي مشكلات ذاتية، ومشاكل اجتماعية، ومشاكل مدرسية. المحور الثاني لمشاكل المعلمين من (7) عبارات. بينت نتائج البحث؛ أن مجمل مشكلات الطلبة الموهوبين جاء بتقدير وسط قريب جدا من حدود ضعيف، حيث بلغ معدل المتوسط الحسابي لجميع الأبعاد (2,676). وقد احتل بعد المشكلات الذاتية للطلبة الموهوبين المرتبة الأولى بتقدير وسط. فيما حلَّ ثانيا بعد مشكلات الموهوبين المدرسية، تلاه ثالثا مشكلات الموهوبين الاجتماعية ضمن العائلة ومع الزملاء بتقدير ضعيف. أما المشكلات التي تحد من تعامل المعلمين مع الطلبة الموهوبين في الفصول الدراسية؛ فقد جاءت بتقدير مرتفع. حلت أولا عبارة: "نصاب المعلم مرتفع"، وحلت ثانيا "يعاني المعلم من ضغط الوقت". أوصى البحث الاهتمام بالدعم النفسي المتخصص للطلاب الموهوبين، لأجل مساعدتهم على التعامل مع الضغط النفسي، والتوتر الناجم عن توقعات الأداء العالي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Problems of Gifted and Talented Students in North Al Sharqiyah Governorate

المؤلفون [English]

  • Huda Albusaeidi 1
  • Jokha Muhammad bin Salim Al-Sawafiya 2
1 Almudabi
2 University of Sharqiyah - Sultanate of Oman
المستخلص [English]

The aim of this field study was to identify the problems that faced gifted and talented students in grades seven and eight in North Al Sharqiyah Governorate, and to examine the challenges that hindered teachers’ interaction with gifted students in classrooms. The researcher developed a scale based on instruments employed in theoretical literature. The scale consisted of 34 items distributed across two dimensions. The first-dimension targeted students and included 27 items divided into three domains: personal problems, social problems, and school-related problems. The second dimension addressed teachers’ challenges and contained seven items. The study finding showed that the overall problems of gifted students were rated at a mean score close to the “low” level, with an overall arithmetic mean of (2.676). Among the domains, personal problems ranked first at a medium level, followed by school-related problems in second place, and social problems (within the family and with peers) in third place at a low level. In contrast, the challenges that limited teachers’ ability to deal with gifted students in the classroom were rated at a high level. The most significant problem was “teachers’ heavy teaching load,” followed by “teachers’ suffering from time pressure”. The study recommended greater attention to specialized psychological support for gifted students in order to assist them in coping with psychological stress and the tension that resulted from high performance expectations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Gifted students
  • Teachers
  • Problems