الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس والكفاءة الرقمية والتوجه نحو التعلم الذاتي لدى معلمي ما قبل الخدمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوي-كلية التربية -جامعة كفر الشيخ

2 قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم- كلية التربية - جامعة كفر الشيخ

10.21608/edusohag.2025.430191.1822

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحديد العلاقات بين الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس، والكفاءة الرقمية، والتوجه نحو التعلم الذاتي، بالإضافة إلى تحديد مستوى المتغيرات الثلاثة لدى أفراد العينة، وفحص الفروق المرتبطة بالنوع والسنة الدراسية، ودراسة إمكانية التنبؤ بالتوجه نحو التعلم الذاتي من خلال الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس والكفاءة الرقمية. تكونت عينة البحث من (590) من معلمي ما قبل الخدمة من طلاب كلية التربية جامعة كفر الشيخ بمتوسط زمني  21.4 وانحراف معياري ± 1.2 سنة. تم استخدام مقاييس الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس، والكفاءة الرقمية، والتوجه نحو التعلم الذاتي (اعداد الباحثَتَيْن) بعد التحقق من صدقها وثباتها. وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، أظهرت نتائج البحث وجود علاقات ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس، الكفاءة الرقمية، والتوجه نحو التعلم الذاتي لدى معلمي ما قبل الخدمة، ومستوى متوسط في المتغيرات الثلاثة. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق بين الذكور والإناث في المتغيرات الثلاثة. وأسفرت النتائج أيضا عن وجود فروق تعزى للسنة الدراسية لصالح طلاب السنة الرابعة في متغير التوجه نحو التعلم الذاتي وعدم وجود فروق في متغيري الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس، الكفاءة الرقمية. وأخيرًا، أظهرت نتائج التحليل التنبؤي أن التوجه نحو التعلم الذاتي يمكن التنبؤ به من خلال كل من الاتجاهات نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في التدريس والكفاءة الرقمية. تم صياغة بعض التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes toward Integrating Artificial Intelligence in Teaching, Digital Competence, and Self-Directed Learning Orientation among Pre-Service Teachers

المؤلفون [English]

  • Amal Zayed 1
  • Safaa Mohamed Ahmed Zayed 2
1 Dept. of Educational psychology, college of Education, Kafrelsheikh University. Egypt.
2 Department of Curriculum, Teaching Methods and Educational Technology, Faculty of Education, Kafrelsheikh University
المستخلص [English]

Abstract:
This research aims to examine the relationships between attitudes toward integrating artificial intelligence (AI) in teaching, digital competence, and self-directed learning orientation, as well as to determine the levels of these three variables among the participants. Additionally, the study investigates gender-based differences, differences related to academic year, and the predictive potential of attitudes toward integrating artificial intelligence (AI) in teaching and digital competence on self-directed learning orientation. The sample consisted of 590 pre-service teachers from the Faculty of Education, Kafrelsheikh University, with a mean age of 21.4 years (SD = ±1.2). Researcher-developed scales were used to measure attitudes toward integrating AI in teaching, digital competence, and self-directed learning orientation, after verifying their validity and reliability. Statistical analyses revealed significant positive correlations among attitudes toward integrating AI in teaching, digital competence, and self-directed learning orientation, with moderate levels observed for all three variables. No significant differences were found between males and females in any of the three variables. Regarding academic year, significant differences were found in favor of fourth-year students in self-directed learning orientation, while no differences were observed in attitudes toward integrating AI in teaching or digital competence. Finally, predictive analysis indicated that self-directed learning orientation can be predicted by both attitudes toward integrating AI in teaching and digital competence. Based on these findings, several recommendations and directions for future research are proposed.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Attitudes toward integrating artificial intelligence in teaching
  • Digital competence
  • Self-directed learning orientation
  • Pre-service teachers