استخدام نموذج تيباك في تدريس الجغرافيا لتنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير المنظومي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة دمياط

10.21608/edusohag.2025.423210.1807

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير المنظومي من خلال استخدام نموذج تيباك في تدريس الجغرافيا لدى طلاب الصف الثاني الثانوي بالفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2024/2025م ، وقد تحددت مواد البحث في قائمة مهارات التفكير المنظومي، ودليل المعلم في احدى وحدات منهج الجغرافيا وكتيب الأنشطة، كما تمثلت أدوات البحث في اختبار التحصيل المعرفي واختبار مهارات التفكير المنظومي، وقد تكونت عينة البحث من (80) طالباً من طلاب الصف الثاني الثانوي بمدرسة سعاد محرم بإدارة دمياط التعليمية بمحافظة دمياط؛ وتم تقسيم العينة إلى (40) طالباً مجموعة تجريبية، و (40) طالباً مجموعة ضابطة، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي للمجوعتين التجريبية والضابطة، وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً على مجموعتي البحث، ثم تدريس الوحدة المقترحة بالاستعانة بدليل المعلم المنظم وفق نموذج تيباك وكتيب الأنشطة في تدريس الوحدة للمجوعة التجريبية، ثم تطبيق أدوات البحث بعدياً  على مجموعتي البحث.
 وقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في كل من اختبار التحصيل المعرفي واختبار مهارات التفكير المنظومي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في كل من اختبار التحصيل المعرفي واختبار مهارات التفكير المنظومي لصالح التطبيق البعدي، وهذا يشير إلى أن استخدام نموذج تيباك في تدريس الجغرافيا ساهم في تنمية التحصيل المعرفي لطلاب الصف الثاني الثانوي وتنمية مهارات التفكير المنظومي لديهم.
وقد أوصى البحث: بضرورة إعادة النظر في تخطيط وتدريس مناهج الجغرافيا بالمرحلة الثانوية واستخدام نماذج تربوية وتكنولوجية حديثة في تدريس محتواها حتى تساعد على تنمية التحصيل المعرفي ومهارات التفكير المنظومي للطلاب.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using the TPACK Model in Teaching Geography for Developing Cognitive Achievement and Systemic Thinking Skills among Second-Year Secondary School Students

المؤلف [English]

  • Nesma Hassan
Faculty of education, Damietta University
المستخلص [English]

     The present study aimed to develop cognitive achievement and systemic thinking skills through using the TPACK model in teaching geography to among second-year secondary school students during the second semester of the academic year 2024/2025. The research materials were sourced from the following: A list of systemic thinking skills, a teacher’s guide for one of the geography units, and an activity booklet. The research tools consisted of a cognitive achievement test and a systemic thinking skills test for second-year secondary school students. The study was conducted on a sample of 80 students from Suad Moharram Secondary School in Damietta Directorate. The participants were randomly assigned to two groups: An experimental group (n = 40) and a control group (n = 40).  To achieve the study objectives, a quasi-experimental design with experimental and control groups was employed. A pre administration of the research tools were conducted to both groups. The proposed unit was taught to the experimental group using the teacher’s guide based on the TPACK model and the activity booklet. The research tools were administered as a post-test to both groups.                            The  Results of the research indicated: that there was a statistically significant difference between the average scores of the students in the two research groups in the cognitive achievement and systemic thinking skills test in the post-application, in favor of the experimental group, and there was a statistically significant difference at a significance between the mean scores of the students in the pre-and post-application in both the test of cognitive achievement and systemic thinking skills, in favor of the post-application. This indicates that using the TPACK model in teaching geography develop cognitive achievement and systemic thinking skills among second-year secondary school students.                         
The research recommended: There is a need to     reconsider the planning and teaching of Geography curriculum in secondary stage and using modern educational and technological models in teaching its content for developing Students’ Cognitive Achievement and Systemic Thinking Skills.                                                                          

الكلمات الرئيسية [English]

  • TPACK model
  • Geography
  • cognitive achievement
  • systemic thinking skills
  • second secondary school