تحليل مُقرَّر الحديث للمرحلة المتوسطة في ضوء أخلاقيَّات استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 صبيا - المحلة الجديدة - خلف البسامي

2 جامعة الملك خالد - كلية التربية - قسم التعليم والتعلم

10.21608/edusohag.2025.420148.1794

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تعرُّف مدى تضمين أخلاقيَّات استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في مُقرَّر الحديث للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية، ولتحقيق هذا الهدف؛ اعتُمد المنهج الوصفي التحليلي، وتمثَّلت العيِّنة في (9) مقرَّرات الحديث للمرحلة المتوسطة، للعام الدراسي 1446-1447هـ، واستُخدمت قائمة أخلاقيات الذكاء الاصطناعي والمكوَّنة من (7) أخلاقيات، وبطاقة تحليل المحتوى والمكوَّنة من (7) أخلاقيات رئيسة، و(35) مؤشِّرًا فرعيًّا، وكشفت النتائج أن درجة تضمين أخلاقيات استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في مقرَّر الحديث للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية؛ جاءت منخفضة، حيث جاء مجال: الموثوقيَّة والسلامة بالمرتبة الأُولى بدرجة  تضمين كبيرة، يليه مجال: المساءلة والمسؤولية بدرجة تضمين متوسطة، وبالمرتبة الثالثة جاء مجال: النَّزاهة والإنصاف بدرجة تضمين قليلة، وجاء مجال: الشفافية والقابليَّة للتفسير بالمرتبة الرابعة بدرجة تضمين قليلة، يليه مجال: الإنسانيَّة بدرجة تضمين قليلة، وبالمرتبة السادسة جاء مجال: المنافع الاجتماعية والبيئية بدرجة تضمين قليلة، وأخيرًا، جاء مجال: الخصوصيَّة والأمن بأقل المجالات من حيث درجة التضمين، وأوصت الدراسة بضرورة دعْم مُقرَّر الحديث للمرحلة المتوسطة ليتضمَّن أخلاقيات الذكاء الاصطناعي، بما يتناسب مع طبيعة المادة والأحاديث النبوية المقرَّرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Analysis of the Hadith Curriculum for the Intermediate Stage in Light of the Ethics of Using Artificial Intelligence Technologies

المؤلفون [English]

  • Amal ALshamakhi 1
  • Mohammed Albahiri 2
1 Sabia - Almahalh algadidah
2 King Khalid University - College of Education - Department Education Learning
المستخلص [English]

The present study aimed to identify the extent to which the ethics of using artificial intelligence (AI) technologies are included in the Hadith curriculum for intermediate schools in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this aim, the descriptive-analytical method was adopted, and the sample consisted of nine Hadith curricula for the academic year 1446–1447 AH. The study employed the AI Ethics Checklist, which comprises seven ethical principles, and a content analysis card that includes seven main ethics and 35 sub-indicators. The findings revealed that the overall degree of inclusion of AI ethics in the Hadith curriculum at the intermediate level was low. The field of reliability and safety ranked first with a high degree of inclusion, followed by accountability and responsibility with a medium degree of inclusion. Integrity and fairness came third with a low degree of inclusion, while transparency and interpretability ranked fourth, also with a low degree of inclusion. The domains of humanity and social and environmental benefits followed, both with low degrees of inclusion. Finally, privacy and security ranked lowest among the ethical fields. The study recommended the necessity of enriching the Hadith curriculum at the intermediate level to incorporate AI ethics in alignment with the nature of the subject and the prescribed Prophetic traditions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial Intelligence
  • Hadith Curriculum
  • Artificial Intelligence Technologies
  • Artificial Intelligence Ethics