تربية الجوارح في الإسلام تكامل المعرفة والوجدان والعمل دراسة وصفية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدير أكاديمية ذات للبحث التربوي النفسي الإسلامي

2 باحث ماجستير في جامعة الأزهر

3 باحث أول في مجال علم النفس التربوي

4 أستاذ الفلسفة المساعد بکلية الآداب، جامعة سوهاج، مصر

10.21608/edusohag.2025.420739.1797

المستخلص

تناول هذا البحث موضوع (تربية الجوارح في الإسلام: تكامل المعرفة والوجدان والعمل)، من منظور تربوي تحليلي يسعى إلى بيان أن تربية الجوارح ليست مجرد توجيه سلوكي خارجي، بل هي جدارة إسلامية أساسية، تتكامل فيها الأبعاد المعرفية والوجدانية والسلوكية لبناء الشخصية المسلمة المتوازنة، التي تجمع بين صفاء العقيدة وحيوية الشعور واستقامة السلوك.
وتكمن أهمية موضوع البحث في كونه يعيد تسليط الضوء على قيمة تربوية أصيلة في الإسلام، طالما وردت الإشارة إليها في نصوص الوحي وأقوال السلف، لكنها لم تُدرس دراسة مستقلة بوصفها جدارة إسلامية متكاملة؛ إذ تساهم في تحقيق الانضباط الذاتي للفرد، وترسيخ الهوية الإسلامية في مواجهة التحديات القيمية والسلوكية المعاصرة، فضلًا عن دورها في بناء المجتمع القويم الذي يسوده العدل والفضيلة.
وقد تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، وذلك من خلال استقراء النصوص القرآنية والنبوية ذات الصلة، وأقوال العلماء، وتحليلها في ضوء أبعاد الجدارة (المعرفة، الوجدان، السلوك)، وصولًا إلى صياغة تصور تربوي شامل لتفعيل تربية الجوارح في واقع المسلم المعاصر.
وتوصل البحث في أهم نتائجه إلى أن: تربية الجوارح مؤصلة شرعًا، وتمثل بعدًا جوهريًا في بناء شخصية المسلم، وأن ضبط الجوارح يرسخ الرقابة الذاتية ويعزز الانضباط السلوكي، وأن التكامل بين المعرفة والوجدان والسلوك شرط لفاعلية التربية الإسلامية، وأن تربية الجوارح تمثل حصانة للهوية الإسلامية أمام تيارات الانحراف، وأن أثرها لا يقتصر على الفرد، بل يمتد إلى صلاح المجتمع وحفظ قيمه.
ويوصي البحث بضرورة إدماج جدارة تربية الجوارح في المناهج التربوية والبرامج الدعوية، وإعداد دراسات تطبيقية تربطها بالعلوم الإنسانية، وتعزيز الوعي المجتمعي بأثرها، وتطوير برامج عملية لتدريب الجوارح على الطاعة وضبط السلوك.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Competency of Training the Human Faculties in Islam: Integration of Knowledge, Emotion, and Action: a descriptive and analytical study

المؤلفون [English]

  • Mustafa Abdel Mohiman 1
  • Abdullah Alkotb 2
  • Abdullah Salem 3
  • Wael Abdalla 4
1 Director of the That Academy for Islamic Educational and Psychological Research
2 Master's researcher at Al-Azhar University
3 Senior Researcher in Educational Psychology
4 Assistant Professor of Philosophy, Faculty of Arts, Sohag University, Egypt
المستخلص [English]

This study explores “Training the Human Faculties in Islam: Integration of Knowledge, Emotion, and Action” from an educational and analytical perspective. It argues that disciplining the faculties (jawāriḥ) is not merely an external behavioral adjustment, but a core Islamic competency integrating cognitive, affective, and behavioral dimensions to shape a balanced Muslim personality—combining sound belief, emotional vitality, and upright conduct.
The research highlights the renewed importance of this value, deeply rooted in the Qur’an, Sunnah, and statements of early scholars, yet rarely treated as an independent educational construct. Training the faculties promotes self-discipline, strengthens Islamic identity amid contemporary moral and behavioral challenges, and supports the development of a virtuous society grounded in justice and morality.
Using a descriptive-analytical method, the study examines Qur’anic and Prophetic texts and scholarly insights, analyzing them through the triad of knowledge, emotion, and behavior. This approach yields an educational framework for reviving the practice of training the faculties in today’s Muslim context.
Key findings confirm that disciplining the faculties is integral to Islamic character formation, enhances self-monitoring and behavioral regulation, and safeguards Islamic identity from deviant influences. Its effects extend beyond the individual, contributing to social reform and the preservation of collective values.
The study recommends integrating this competency into curricula and da‘wah programs, encouraging applied research linking it to human sciences, raising public awareness, and designing practical programs that nurture disciplined faculties through obedience and moral action.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Islamic competencies
  • knowledge
  • emotion
  • behavior
  • Islamic education