فاعلية تطبيق دولينجو Duolingo Application القائم على تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحسين مستوى التحدث باللغة الإنجليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الملك عبدالعزيز

2 جدة

10.21608/edusohag.2025.421291.1799

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة مدى فاعلية تطبيق دولينجو القائم على تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحسين التحدث باللغة الإنجليزية لدى تلميذات الصف الرابع الابتدائي،وقد تم استخدام تطبيق دولينجو،وتم إعداد اختبار شفهي ومقياس لتقييم مستوى التحدث وتطبيقهما على التلميذات، وتم الاعتماد على المنهج المختلط،وتم الحصول على البيانات الكمية من عينة الدراسة(92 تلميذة) تم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام تطبيق دولينجو،وضابطة درست بالطريقة التقليدية،وتم تطبيق الاختبار الشفهي عليهن،بينما تم الحصول على البيانات النوعية من خلال (5 أمهات) تم طرح 3 أسئلة مفتوحة عليهن لقياس فاعلية التطبيق،وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية،وذلك في ضوء المستويات الخمسة المحددة لقياس مستوى التحدث،هذا بالإضافة إلى أن المقابلات مع الأمهات أظهرت أن لتطبيق دولينجو تأثير إيجابي على تحسين مستوى التحدث باللغة الإنجليزية لدى بناتهن، خصوصًا من خلال التحفيز المستمر وتقديم التغذية الراجعة والمميزات القائمة على الذكاء الاصطناعي،وأوصت الباحثتان بضرورة استخدام تطبيق دولينجو في المراحل الدراسية المبكرة كأداة تكميلية لتحسين مستوى التحدث،والاستفادة منه في توفير بيئة تعليمية تفاعلية ومحفزة لتعلم اللغة الإنجليزية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of the Duolingo Application Based on AI Technologies to Improve English Speaking Skills

المؤلفون [English]

  • Dalal AL-Sanee 1
  • Sharifah AlJulaymi 2
1 King Abdulaziz Uneversity
2 Jeddah
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the effectiveness of the Duolingo application (Duolingo App), which is based on artificial intelligence (AI) technologies, to improve English-speaking skills among 4th-grade female students. The researchers created an oral test and a speaking assessment rubric, which were then applied. A mixed-methods design was employed, and quantitative data were collected from a study sample of 92 students. Participants were equally divided into two groups: an experimental group that used the Duolingo App for studying and a control group that used the traditional method. Both groups underwent the oral post-test. Additionally, qualitative data were collected from the mothers of five students, who were asked three open-ended questions to assess the effectiveness of the application.The results revealed statistically significant differences between the mean scores of the two groups in the oral post-test, in favor of the experimental group,based on the five predefined levels of speaking proficiency. Moreover, interviews with the mothers indicated that the Duolingo App had a positive impact on improving their daughters' English-speaking level, particularly through continuous motivation,feedback mechanisms,and AI-driven features.The researchers recommended using the Duolingo App in early educational stages as a supplementary tool to enhance speaking proficiency and benefit from its features, providing an interactive and stimulating learning environment for English language acquisition.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Duolingo Application
  • & Speaking Skills