واقع مهارات فهم النص القرآني لدى طلاب الجامعة من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس ، كلية التربية ، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

2 قسم العلوم التربوية، كلية التربية، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

3 قسم اللغة العربية، كلية التربية، جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

10.21608/edusohag.2025.428327.1815

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى امتلاك طلاب جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز لمهارات فهم النص القرآني، والتعرف على أبرز المقترحات لتنميتها من وجهة نظرهم. شارك في الدراسة (236) طالبًا وطالبة من مجمع كليات وادي الدواسر بالجامعة خلال الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 1447هـ، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحثون استبانة تضمنت ثلاثة أبعاد رئيسة: مهارات الفهم المباشر، ومهارات الفهم الاستنتاجي، ومهارات الفهم التطبيقي.
اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وأظهرت النتائج أن مستوى امتلاك الطلاب لمهارات فهم النص القرآني جاء بدرجة متوسطة في الدرجة الكلية، مع تفوق نسبي لمهارات الفهم المباشر (متوسطة) مقابل قصور واضح في مهاراتي الفهم الاستنتاجي والتطبيقي (منخفضة). كما أظهرت النتائج أن الطلاب أبدوا موافقة مرتفعة جدًا على المقترحات المقدمة لتنمية مهارات الفهم القرآني لديهم. كذلك بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى امتلاك هذه المهارات تُعزى لمتغير الجنس (طلاب–طالبات) أو لمتغير التخصص الدراسي (كليات نظرية–كليات عملية)، سواء في الأبعاد الفرعية أو الدرجة الكلية. وفي ضوء النتائج، قدمت الدراسة عددًا من التوصيات التي تستهدف تعزيز مهارات الفهم القرآني لدى طلاب الجامعة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reality of Qur’anic Text Comprehension Skills among University Students from Their Perspective

المؤلفون [English]

  • Mohamed Abdellatif 1
  • Mashael Nasser Ayed Al-Dosari 2
  • Aida AbdElaal 3
1 Department of Psychology, College of Education, Prince Sattam Bin Abdulaziz University
2 Department of Educational Sciences, College of Education, Prince Sattam bin Abdulaziz University
3 Department of Arabic Language, College of Education, Prince Sattam Bin Abdulaziz University
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the level of Qur’anic text comprehension skills among students at Prince Sattam bin Abdulaziz University and to identify effective proposals for developing these skills from their perspective. A total of 236 male and female students from the Wadi Al-Dawasir Colleges Complex participated in the study during the first semester of the academic year 1447 AH, selected using a simple random sampling technique, selected using a simple random sampling technique. To achieve the study objectives, the researchers developed a questionnaire comprising three main dimensions: direct comprehension skills, inferential comprehension skills, and applied comprehension skills.
The descriptive survey method was employed. Findings revealed that the overall level of Qur’anic text comprehension skills among students was moderate, with a relative strength in direct comprehension skills (moderate) compared to notable weaknesses in both inferential and applied comprehension skills (low). Moreover, the students expressed a very high level of agreement on the proposed strategies to develop their comprehension skills. The results further indicated no statistically significant differences in students’ responses regarding their level of Qur’anic text comprehension attributable to gender (male–female) or academic discipline (theoretical–practical), whether at the level of subskills or the overall score. In light of these results, the study provides several recommendations to enhance Qur’anic text comprehension skills among university students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Qur’anic text comprehension skills
  • university students
  • direct comprehension
  • inferential comprehension
  • applied comprehension