برنامج مقترح قائم على السيميائية لتنمية مهارات تحليل النصوص الفلسفية والتفكير الموازي لطلبة الدبلوم العام شعبة فلسفة واجتماع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

10.21608/edusohag.2025.418185.1788

المستخلص

      هدف البحث إلى: تنمية مهارات تحليل النصوص الفلسفية والتفكير الموازي لدى طلبة الدبلوم العام شعبة فلسفة واجتماع، من خلال استخدام برنامج مقترح  قائم على السيميائية، ولتحقيق هذا الهدف تم تطبيق أداتي البحث المتمثلتين في: اختبار مهارات تحليل النصوص، واختبار التفكير الموازي على مجموعة البحث التجريبية التي بلغت (33) طالبًا تطبيقًا قبليًا، ثم تدريس موضوعات البرنامج المقترح  القائم على السيميائية لطلبة المجموعة التجريبية، ثم تطبيق أداتي البحث تطبيقًا بعديًا على مجموعة البحث التجريبية، وبعد تحليل البيانات، تبين وجود فرق دال إحصائيًا بين درجات طلبة  المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات تحليل النصوص الفلسفية لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًا بين درجات طلبة المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الموازي لصالح التطبيق البعدي، ووجود أثر للبرنامج المقنرح القائم على السيميائية لتنمية مهارات تحليل النصوص الفلسفية  والتفكير الموازي لدى طلبة المجموعة التجريبية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين أداء المجموعة التجريبية في اختبار مهارات تحليل النصوص الفلسفية وأدائهم على اختبار مهارات التفكير الموازي. وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بالاهتمام بالتحليل السيميائي للنصوص الفلسفية من منطلق أنه قد  يسهم في تنمية مهارات  التفلسف للطلاب الجامعيين شعبة الفلسفة والاجتماع، كما يوصي بتنمية مهارات التفكير الموازي لدى الطلاب لأنه يمثل العقلية التي توجه استخدام هذه الأدوات السيميائية في تحليل النصوص الفلسفية بطرق مبتكرة وغير تقليدية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Sugest Program Based on of semiotic for Develop analyzing philosophical texts and Parallel Thinking among General Diploma Students (philosophy and Sociology Branch)

المؤلف [English]

  • Amr Gaber
Cairo university
المستخلص [English]

         the research attempted to for Develop analyzing philosophical texts and Parallel Thinking among  General Diploma Students (philosophy and Sociology Branch) using Sugest Program Based on of semiotic. To achieve this goal, the two research tools: analyzing philosophical texts Test and Parallel Thinking Test Scale were applied to the experimental research group, which amounted to (33) students. The researcher did the pre-administration, taught then the topics of Sugest Program Based on of semiotic  of the experimental group, then applying the research tools to the experimental research group. After analyzing the data, the results showed that there was a statistically significant difference between the scores of the experimental group students in the pre and post administrations of the analyzing philosophical texts test in favor of the post administration. In addition, there was a statistically significant difference between the scores of the experimental group students in the pre and post administrations of the Parallel Thinking Test in favor of the post administration, there was an effect of the Sugest Program Based on of semiotic  in developing analyzing philosophical and Parallel Thinking among  General Diploma Students(philosophy and Sociology Branch) , There is an inverse correlation between the experimental group's performance on the analyzing philosophical texts test and their performance on the Parallel Thinking test.In light of the results, the researcher recommends paying attention to semiotic analysis of philosophical texts among General Diploma Students(philosophy and Sociology Branch), It is also recommends to develop students Parallel Thinking Because it represents the mentality that guides the use of these semiotic analysis of philosophical texts in innovative ways.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : semiotic . analyzing philosophical texts. Parallel Thinking. General Diploma Students(philosophy and Sociology Branch)