تربية الأمل لدى الطفل المصري في ظل الأزمات المعاصرة تصور مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية- كلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة

10.21608/edusohag.2025.416375.1786

المستخلص

يسعى البحث الحالي إلى تعرف الإطار الفكري لتربية الأمل لدى الطفل، وأبرز الأزمات المعاصرة وانعكاساتها على الطفل المصري، والاطلاع على أهم البرامج والنماذج العربية والعالمية في تربية الأمل لدى الطفل في ظل الأزمات. واتبع البحث "المنهج الوصفي"، وتوصل لوضع تصور مقترح لتربية الأمل لدى الطفل المصري في ظل الأزمات المعاصرة، يقوم على تفعيل دور كل من (المدرسة والمؤسسات التربوية- الأسرة- الإعلام- المجتمع المدني- صانع القرار التربوي- المؤسسات الصحية- مؤسسات إعداد المعلم- المؤسسات القانونية والحقوقية- المؤسسات الدينية- القطاع الخاص- الأطفال أنفسهم كمشاركين فاعلين وليسوا متلقين) في تربية الأمل لدى الطفل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Pedagogy of hope for Egyptian child in light of Contemporary crises: Suggested vision

المؤلف [English]

  • Noha Adel Megahed
Department of foundations of education- faculty of graduate studies for education- cairo university
المستخلص [English]

The current research seeks to identify the intellectual framework for Pedagogy of hope for children, the most prominent contemporary crises and their repercussions on Egyptian children, and to review the most important Arab and international programs and models for Pedagogy of hope for children in light of crises. The research followed the "descriptive approach" and arrived at a Suggested vision for Pedagogy of hope for children in light of contemporary crises, based on activating the role of each of (the school and educational institutions - the family - the media - civil society - the educational decision-maker - health institutions - teacher preparation institutions - legal and human rights institutions - religious institutions - the private sector - children themselves as active participants and not recipients) in Pedagogy of hope for children.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Pedagogy of hope
  • Egyptian child
  • Contemporary crises