دور الأنشطة اللاصفية في تنمية المهارات القيادية لطالبات المرحلة الابتدائية بمنطقة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد قسم الإدارة التربوية، کلية التربية، جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

2 ماجستير إدارة تربوية، کلية التربية، جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص الدراسة
سعت هذه الدراسة الى التعرف على دور الأنشطة اللاصفية في تنمية المهارات القيادية لطالبات المرحلة الابتدائية في مدينة الرياض من وجهة نظر رائدات النشاط، من خلال التعرف على واقع هذه الأنشطة ومعوقات تطبيقها. اشتملت عينة الدراسة على (160) رائدة نشاط في المرحلة الابتدائية من مختلف مکاتب التعليم بمنطقة الرياض. استخدم المنهج الوصفي المسحي ، والاستبانة کأداة للدراسة. أظهرت الدراسة موافقة اغلب افراد الدراسة  على أن الأنشطة اللاصفية تنمي المهارات القيادية للطالبات بمدارس المرحلة الابتدائية. موافقات اغلب اأفراد الدراسة على لمعوقات التي تواجه تطبيق الأنشطة اللاصفية لتنمية المهارات القيادية ومن ابرز هذه المعوقات نقص الإمکانات المالية المخصصة للنشاط المدرسي.اما ابرز التتوصيات فکانت إدراج أنشطة تعزز مهارات التواصل مع الآخرين، ويؤمل ان تسهم هذه الدراسة في تفعيل الانشطة اللاصفية نحو تنمية المهارات القيادية لطالبات المرحلة الابتدائية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the role of extracurricular activities in developing the leadership skills of the primary school students in the city of Riyadh

المؤلفون [English]

  • fahd aloteby 1
  • aghdeer akabbas 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, College of Education, King Saud University, Saudi Arabia
2 Master of Educational Administration, College of Education, King Saud University Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract
This study aimed to identify the role of extracurricular activities in developing the leadership skills of the primary school students in the city of Riyadh, from the point of view of the pioneers of the activity, by identifying the reality of these activities and obstacles to their application. The study sample included (160) pioneer activities in the primary stage of the various education offices in Riyadh. Use descriptive approach, and questionnaire as a tool for study. The study showed that most of the study members agreed that extracurricular activities develop the leadership skills of female students in primary school. Approvals of most members of the study on the obstacles facing the implementation of extra-curricular activities for the development of leadership skills. The most prominent of these obstacles is the lack of financial resources allocated to school activity. The most prominent recommendations were the inclusion of activities that enhance the skills of communication with others, and it is hoped that this study will contribute to the activation of extra-curricular activities towards the development of leadership skills for primary school students.

المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 192-220
  • تاريخ الاستلام: 04 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 04 سبتمبر 2019