دور مقرر مناهج البحث في إکساب طلبة کلية التربية مهارات البحث العلمي بين الواقع والمأمول

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي – کلية التربية – جامعة المنيا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقييم الواقع والمأمول من دور مقرر مناهج البحث في التربية وعلم النفس في إکساب طلبة کلية التربية مهارات البحث العلمي من وجهة نظر الطلبة. کما سعى إلى معرفة دلالة الفروق بين تقييم الواقع وتقييم المأمول، ومعرفة الفروق في الواقع والمأمول التي تعزى للتخصص (علمي، وأدبي). وتم تقنين استبيان مهارات البحث العلمي على عينة قوامها 202 طالب وطالبة بالفرقة الرابعة والدبلوم المهنية والدبلوم الخاص بجامعة المنيا في حين تکونت العينة الأساسية من 100 طالب وطالبة اختيرت عشوائيًا من بين الشعب الثلاث سالفة الذکر. وأسفرت النتائج عن انخفاض تقييم الطلبة لدور مقرر مناهج البحث العلمي کما هو عليه في الواقع في تزويد الطلبة بمهارات البحث العلمي عن مستوى التمکن المطلوب وهو 75٪ سواء في الأبعاد أم الدرجة الکلية (69.48٪)، وجاء أکثر الأبعاد انخفاضًا بعد المهارات الاحصائية (58٪)، يليه بعد النتائج والتوصيات والبحوث المقترحة (66٪). أما عن تقييم الطلبة للدور المأمول من ذلک المقرر فجاء مرتفعًا في جميع الأبعاد وفي الدرجة الکلية (79.11٪)، وکان اکثر الأبعاد التي تطلع الطلبة إلى تحسينه وتطويره بعد المهارات الاحصائية (87.15٪)، ويليه بعد النتائج والتوصيات والبحوث المقترحة (83.52٪). ولم تکن ثمة فروق دالة احصائيًا تعزى للتخصص سواء في تقييم الطلبة للواقع أم للمأمول. ووجدت فروق دالة احصائيًا بين متوسطي تقييم الطلبة للواقع والمأمول في کل أبعاد الاستبيان عدا خمسة أبعاد وهي (العنوان، الأهداف، المجتمع والعينة، الاقتباس والنقل والأمانة العلمية، وتوثيق المراجع). ووجدت فروق دالة احصائيًا بين متوسطي تقييم الطلبة للواقع والمأمول في جميع الأبعاد والدرجة الکلية، کما کان حجم التأثير في جميع الأبعاد الدالة والدرجة الکلية مرتفعًا مما يوحي بوجود فجوة کبيرة بين الواقع والمأمول. وفي ضوء النتائج، تم اقتراح مجموعة من البحوث المستقبلية، وتقديم بعض التوصيات التي تمثل أوجه الاستفادة من نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Research Methodology Course in College of Education Students' Acquisition of Scientific Research skills: The Actual Reality and the Hope

المؤلف [English]

  • mostafa khalaf
Lecturer of Educational Psychology - Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

Abstract
    The present study aimed to assessing the actual reality and the hopeful level concerning the role of research methodology course in College of Education students' acquisition of scientific research skills form students' points of view. Additionally, it explores the significant differences between the actual reality and the hopeful status, and the difference in reality and hopeful status attributed to the specializations (sciences- humanities). To achieve the aims of the study, a questionnaire measuring scientific research skills was developed and validated. The questionnaire was validated on 202 students while the main sample consisted of 100 students enrolled in college of Education, Minia University. Participants were randomly selected from seniors, special and professional diploma students.
     Results indicated a weak assessment of the role of research methodology course in College of Education students' acquisition of scientific research skills form students' points of view concerning the actual reality. The mastery level was inferior to 75% in all dimensions and the total score (69.48%). The least dimension entitled "statistical skills" (58%), followed by the dimension entitled "results, recommendations, and suggested research" (66%). On the contrary, the hopeful role of the research methodology course was very high either for the dimensions or the total score (79.11%). The highest relative mean was for the dimension entitled statistical skills" (87.15) followed by the dimension entitled "results, recommendations, and suggested research (83.52%).
    No statistically significant differences were found in students' assessment of actual reality or the hopeful status attributed to the difference in specialization (Sciences- Humanities) in all dimensions and the total score except for 5 sub-scales namely (title, aims, population & sample, citation, quoting and avoidance of plagiarism, Writing references). Significant differences were detected between the assessment of reality and hopeful status in all dimensions and the total score. Moreover, the effect size values for all significant dimensions were high indicating that there was a great gab between the reality and the hopeful status. Findings were discussed and interpreted in the light of the literature. Certain recommendations and further research topics were presented.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Research Methodology Course
  • Research skills
  • educational courses
  • Actual reality
  • and Hopeful status
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 285-334
  • تاريخ الاستلام: 04 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 04 سبتمبر 2019