أثر برنامج تعليميّ قائم على شبکة التواصل الاجتماعيّ (Face book) في تنمية المعتقدات المعرفية لدى طالبات الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي- کلية التربية – جامعة أم القرى – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف الدراسة : التعرف على مستوى المعتقدات المعرفية لدى عينة الدراسة من طالبات الجامعة ، والکشف عن الفروق بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البعديّ لمقياس المعتقدات المعرفية، والکشف عن الفروق بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية على مقياس المعتقدات المعرفية في القياس البعدي تُعزى للتحصيل الدراسي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي والتصميم شبه التجريبي، واستخدام برنامج تعليميّ من إعداد الباحثة و مقياس المعتقدات المعرفية براتن وسترمسو(2005) Braten and Stromso تقنيين الربيع والجراح(2011) ،وتم تطبيق الدراسة على عينة مکونة من(80) طالبة تم توزيعهنّ بالتساوي: مجموعة تجريبية تم تعرض أفرادها للبرنامج التعليميّ وعددهنّ (40) طالبة ، ومجموعة ضابطة لم يتعرضْنَ للبرنامج التعليميّ وعددهنّ (40) طالبة0وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي: مستوى المعتقدات المعرفية لدى عينة الدراسة ککل من طالبات الجامعة ضعيف قبل تطبيق البرنامج التعليميّ، کما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في القياس البُعديّ لصالح المجموعة التجريبية ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية على مقياس المعتقدات المعرفية في القياس البُعدي تُعزى للتحصيل الدراسي0 وبناءً على نتائج الدراسة توصى الباحثة بضرورة توعية أعضاء هيئة التدريس بأهمية شبکات التواصل الاجتماعيّ Face book في العملية التعليمية وذلک من خلال عقد الدورات التدريبية وتعريفهم بطرق الاستخدام الأمثل لمثل هذه الشبکات ، وتوعية القائمين على العملية التعليمية في التعليم الجامعي بضرورة اعتماد برامج تعليمية ومناهج دراسية تساعد على تطوير المعتقدات المعرفية لطلبة الجامعة0

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Impact of a Facebook-Based Educational Program on the Development of the Epistemological Beliefs of University Female Students.

المؤلف [English]

  • nouar alharby
Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract
The aim of this study is to identify the level of Epistemological Beliefs in the study sample of university female students, to detect the differences between the average of the experimental group and the levels of the control group in the post-measurement of the Epistemological Beliefs scale, and to find the differences between the experimental group's average scores on the standard of Epistemological Beliefs attributable to academic achievement.
In order to achieve the objectives of the study, a quasi-experimental method was used, as well as the use of an educational program prepared by the researcher and the Epistemological Beliefs scale (Braten and Stromso) for technicians AL Rable and AL Jarrah( 2011) The study was applied to a sample of 80 students who were equally distributed: an experimental group consists of 40 female Students who were exposed to the educational program, as well as a control group of 40 students who were not exposed to the educational program.
The findings of the study revealed that: the level of Epistemological Beliefs in the sample of the study as a whole of the university students is weak before the application of the educational program. There are also statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the levels of the control group in the post measurements in favor of the experimental group, and there were no statistically significant differences between the average scores of the experimental group on the Epistemological Beliefs scale in the post- measurement due to the academic achievement. Based on the results of the study, the researcher recommends that the faculty members should be made aware of the importance of social networking specially Facebook in the educational process through the holding of training courses and to teach them how to use these networks best, and educating those in charge of the educational process in university education to adopt educational programs and curricula that help to develop the Epistemological Beliefs of university students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational Program
  • social networking
  • facebook
  • Epistemological Belief
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 335-374
  • تاريخ الاستلام: 04 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 04 سبتمبر 2019