مدى امتلاک طلاب الدراسات العليا في قسم التربية بالجامعة الإسلامية لمهارات البحث التربوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تخصص القياس والتقويم التربوي والنفسي قسم التربية کلية الدعوة وأصول الدين/الجامعة الإسلامية

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية الى الکشف عن مدى امتلاک طلاب الدراسات العليا في قسم التربية بکلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية لمهارات البحث التربوي، قام الباحث بتطوير استبانة مکونة من (40) فقرة طبقت على عينة مکونة من (95) طالباً، و(20) من أعضاء هيئة التدريس. أظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي للأداء الکلي على أداة الدراسة من وجهة نظر الطلاب بلغ (3.64) بمستوى مرتفع، ومن وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس(3.12) بمستوى متوسط، واظهرت النتائج أن هناک فروقاً دالة إحصائياً بين تقديرات الطلاب وأعضاء هيئة التدريس، وتبين کذلک أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية بين طلاب الدراسات العليا في مدى امتلاک مهارات البحث التربوي تبعاً للمسار الأکاديمي في المهارات: تحديد مشکلة البحث، إجراءات البحث، عرض النتائج ومناقشتها، کتابة التوصيات والمقترحات والمراجع، وفي الأداء الکلي على الأداة المستخدمة، بينما لم تظهر فروق بين المسارات في مهارة تحديد الإطار النظري والدراسات السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

THE EXTENT OF EDUCATIONAL RESEARCH SKILLS EMPLOYMENT BY POSTGRADUATE STUDENTS IN THE DEPARTMENT OF EDUCATION AT THE ISLAMIC UNIVERSITY

المؤلف [English]

  • yaseen alshawawara
Assistant Professor of Educational and Psychological Measurement and Evaluation Department of Education Faculty of Da'wa and Fundamentals of Religion / Islamic University
المستخلص [English]

     The current study aimed at revealing the extent of research skills employment among postgraduate students in the Department of Education at the Faculty of Da'wah and the Fundamentals of Religion at the Islamic University. The researcher developed a questionnaire consisting of (40) paragraphs applied to a sample of (95) students and (20) faculty members. The study results showed that the overall mean of the total performance on the tool utilized in this research was (3.64) from the students' viewpoint reflecting a high-performance level, and (3.12) from the faculty members’ viewpoint at an average level. The results indicated statistically significant differences between the estimates of the students and faculty members. The results also reflected statistical differences between the postgraduate students in the extent of utilizing various educational research skills according to the academic track, namely research procedures, identifying the problem of research, presentation of the results and discussion, writing recommendations, suggestions and references, and the overall performance of the tool. Nevertheless, there were no differences among the 3 above mentioned tracks with regard to the theoretical frame determination skill and previous studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational research
  • The Islamic University
  • Educational Research Skills
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 375-400
  • تاريخ الاستلام: 04 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 04 سبتمبر 2019