الإسهام النسبي للثقة بالنفس والمسئولية الاجتماعية في التنبؤ بالذکاء الأخلاقي لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

   تستهدف الدراسة الکشف عن امکانية التنبؤ بالذکاء الأخلاقي من ابعاد الثقة بالنفس وابعاد المسئولية الاجتماعية ، و الکشف عن الفروق فى الذکاء الأخلاقي والتى ترجع الى متغير التخصص الدراسي( علمى / نظرى ) ،وتحقيقاً لأهداف الدراسة قامت الباحثة ببناء ثلاثة مقايييس لکلاً من الذکاء الاخلاقى والثقة بالنفس والمسئولية الاجتماعية ، وتم التأکد من ملاءمتهم لافراد العينة باستخدام التحليلات الاحصائية المناسبة ،  وقامت الباحثة بتطبيق المقاييس عل عينة تکونت من(123) طالبة من طالبات الفرقة الثانية بکلية التربية جامعة طنطا، وتراوحت أعمارهن (19-21 سنة) بمتوسط حسابي (19,79) سنة وانحراف معياري (5,095) ، وبعد تحليل البيانات إحصائياً اظهرت النتائج ان الثقة بالنفس والمسئولية الاجتماعية لهما قدرة تنبؤية بالذکاء الاخلاقى ؛ حيث فسرت الثقة بالنفس ما مقداره  ( 32.9 %) وفسرت المسئولية الاجتماعية ما مقداره ( 57 % ) من الذکاء الاخلاقى ، واوضحت النتائج ايضا ًعدم وجود فروق دالة احصائياً في الذکاء الأخلاقي ترجع لمتغير التخصص الدراسي (علمي – نظري)   .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Relative Contribution of Self-Confidence and Social Responsibility as a prediction for the Moral Intelligence on a sample of University students

المؤلف [English]

  • zeinab a;shesheny
Lecturer, Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Tanta University
المستخلص [English]

The aim of the study is to reveal the possibility of Moral intelligence prediction according to the following: Self- confidence, Social Responsibility and the difference of moral intelligence which are depended on study specialization variable (scientific – theoretical) . The researcher made three measures for both Moral Intelligence and Self-Confidence as well as Social Responsibility to achieve the goal of the study. These measures are suitable for the sample individuals depended on using appropriate Statistic analyses. The researcher applied the measures on a sample consisted of ( 123 ) female students in the second grade from Faculty of Education Tanta university , their ages were from 19 up to 21 years old with average ( 19.79  ) years old and deviation standard about ( 5.095 ) . After the statistical analysis of data, the results showed that Self-Confidence and Social Responsibility can predict with   Moral Intelligence. Self-Confidence interpreted about (32.9 %), more over Social Responsibility explained about ( 57% ). The results also showed that there aren’t stastic functional differences about   Moral Intelligence this is due to the study major variable (scientific – theoretical).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Moral Intelligence- Self-Confidence
  • social responsibility
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 197-239
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 25 سبتمبر 2019