حالات ماوراء الدافعية حسب نظرية التحول الدافعي وعلاقتها بالميل نحو التفکير الناقد لدى طلاب الحلقة الاعدادية بالمدارس الحکومية والخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوي - کلية التربية جامعة سوهاج- سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بحث الفروق في حالات ماوراء الدافعية حسب نظرية التحول الدافعي (الجدية، الأريحية، تجنب الإثارة، البحث عن الإثارة، التعارض، التوافق، الإتقان/التوجه نحو الذات، التعاطف/التوجه نحو الذات، الإتقان/التوجه نحو الآخرين، التعاطف/التوجه نحو الآخرين) من حيث التوجهات والهيمنة والأهمية والمعاملات، وکذلک الميل نحو التفکير الناقد بأبعاده الأربعة (التوجه نحو التعلم، حل المشکلات إبداعياً، الترکيز العقلي، التکامل المعرفي) تبعاً لمتغيري الجنس (ذکور/ إناث)، ونوع المدرسة (حکومية، خاصة)، ودراسة الفروق في الميل نحو التفکير الناقد بأبعاده الأربعة تبعاً لمستويات الهيمنة ماوراء الدافعية (مرتفعة، منخفضة)، وبحث العلاقة بين التوجهات ماوراء الدافعية العشرة والميل نحو التفکير الناقد بأبعاده، وإمکانية التنبؤ بالميل نحو التفکير الناقد وأبعاده الأربعة من خلال التوجهات ماوراء الدافعية العشرة، لدى عينة من طلاب الصف الثاني الإعدادي، قوامها (514) طالباً وطالبة (252 ذکور، 262 إناث) بالمدارس الإعدادية الحکومية (257)، والخاصة (257) بمدينة سوهاج، وقد بلغ متوسط أعمارهم (13.92) بانحراف معياري (0,280). وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوبيه المقارن والارتباطي. تم جمع البيانات باستخدام بروفيل أسلوب الدافعية للأطفال من (9-15) سنة (Sit, Lindner, Apter, Michel & Mallows, 2010)، ومقياس کاليفورنيا للدافعية العقلية (الصورة المختصرة) (Giancarlo, Blohm & Urdan, 2004). وقد تم إدخال البيانات ومعالجتها بالأساليب الإحصائية المناسبة باستخدام برنامج SPSS V23. وقد کشفت نتائج اختبار تحليل التباين الثنائي عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في حالات ماوراء الدافعية من حيث التوجهات والهيمنة والأهمية والمعاملات لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي تبعاً لنوع المدرسة (حکومية، خاصة)، في حين لا توجد فروق ذات دلالة في حالات ماوراء الدافعية تبعاً لمتغير الجنس (ذکور - إناث)، کما أنه لا يوجد تأثير دال إحصائياً لتفاعل متغيري الجنس ونوع المدرسة في حالات ماوراء الدافعية. وقد کشفت نتائج تحليل التباين الأحادي عن وجود فروق في الميل نحو التفکير الناقد ومکوناته الأربعة تبعاً لمستوى هيمنة حالات ماوراء الدافعية (مرتفع، منخفض)، وقد تم حساب مربع إيتا لحجم التأثير لقيم "ف" الدالة. کما کشفت نتائج تحليل التباين الثنائي عن وجود فروق في الميل نحو التفکير وأبعاده الأربعة لدى طلاب عينة الدراسة تبعاً لنوع المدرسة (حکومية، خاصة)، في حين لا يوجد فروق ذات دلالة في الميل نحو التفکير الناقد وأبعاده الأربعة تبعاً لمتغير النوع (ذکور، إناث)، کما أنه لا يوجد تأثير دال إحصائياً لتفاعل متغيري الجنس ونوع المدرسة في الميل نحو التفکير الناقد بأبعاده الأربعة. وقد کشفت نتائج معامل الارتباط عن وجود ارتباط دال إحصائياً بين التوجهات ماوراء الدافعية العشرة، والميل نحو التفکير الناقد بأبعاده الأربعة. وأخيراً کشفت نتائج تحليل الانحدار الخطي المتعدد بالطريقة المتدرجة عن إمکانية التنبؤ بالميل نحو التفکير الناقد وأبعاده الأربعة من خلال بعض التوجهات ماوراء الدافعية. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Metamotivational states according to reversal theory in Relation to critical thinking dispositions a Group of preparatory school Students: Analysis by Gender and school type

المؤلفون [English]

  • abd alrasool abd ellah
  • tallat abo ouf
Department of Educational Psychology - Faculty of Education Sohag University
المستخلص [English]

he purpose of this study is to investigate the differences in the metamotivational states according to the metamotivational  reversal theory: telic, paratelic, arousal-avoidance, arousal-Seeking, negativism, conformity, autic-mastery, autic-sympathy alloic-mastery, alloic-sympathy (in terms of orientations, dominances, saliences and transactions), as well as the critical thinking dispositions in its four dimensions (learning orientation, creative problem solving, mental focus, cognitive integration) depending on the gender (males / females), and the type of school (governmental, private), examining differences in critical thinking dispositions in its four dimensions according to the levels of metamotivation dominances (high, low), examine the relationship between the ten metamotivation states orientations and critical thinking dispositions in its four dimensions, and investigate possibility of predicting the critical thinking dispositions and its four dimensions through the ten metamotivation orientation, amongst a group of second grade preparatory students (N=514) including both males(N=252) and females(262), distributed equally between governmental schools (N=257) and private schools (age mean = 13.92, SD = 0.280). To achieve this objective the researchers adopted the descriptive research design, both correlational and comparative. Data collection was conducted using the Motivational Style Profile for Children (Sit, Lindner, Apter, Michel & Mallows, 2010) and The California Measure of Mental Motivation (CM3) Short Form (Giancarlo, Blohm & Urdan, 2004). Results were statistically treated using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS, v.23). Two-way ANOVA results indicated that there were significant difference ((P≤ =01) between mean scores of the private schools students and those of their governmental counterparts in metamotivational states in terms of orientations, dominances, saliences (telic/parateic only) and transactions, favoring private schools students, While there were no significant differences between male and female and the effect of interactions between the participants’ gender and school types were not statistically significant in these metamotivational states. One-way ANOVA results indicated that there were significant effect ((P≤ =01) for the level metamotivational dominances (high-low) in critical thinking dispositions in its four dimensions. Two-way ANOVA results indicated that there were significant difference ((P≤ =01) between mean scores of the private schools students and those of their governmental counterparts in critical thinking dispositions in its four dimensions, favoring private schools students, While there were no significant differences between male and female and the effect of interactions between the participants’ gender and school types were not statistically significant in critical thinking dispositions in its four dimensions. Findings also revealed a statistically significant correlation (P≤ .05) between participants’ degrees of metamotivational orientations and critical thinking dispositions in its four dimensions. Finally, the results of the simple linear regression analysis revealed that the degree of metamotivational orientations can predict critical thinking dispositions in its four dimensions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : metamotivational states (orientations
  • dominances
  • saliences and transactions)
  • reversal theory
  • critical thinking dispositions
  • Gender
  • preparatory school students (governmental
  • private)
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 240-319
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 25 سبتمبر 2019