تطوير الأداء المؤسسي بجامعة بيشة في ضوء أبرز الأنظمة العالمية لحوکمة الجامعات: أنموذج مقترح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المشارک – جامعة بيشة –کلية التربية –قسم القيادة التربوية

2 أستاذ الإدارة التربوية المساعد – جامعة بيشة – مستشارة عمادة التطوير والجودة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهومي تطوير الأداء المؤسسي والحوکمة والجوانب النظرية المرتبطة بهما، وإلقاء الضوء على العلاقة بين تطبيق الحوکمة في الجامعات وتحقيق متطلبات خططتها الاستراتيجية، والتعرف على نماذج تطبيق الحوکمة على المستوى العالمي، ومعرفة درجة تطبيق الحوکمة الإدارية بجامعة بيشة من وجهة نظر أعضاء الهيئتين الإدارية والأکاديميةفي ضوء متطلبات خطتها الاستراتيجية ورؤية 2030، وما إذا کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية لآراء أفراد العينة حول درجة تطبيق  الحوکمة الإدارية في جامعة بيشة تبعاً للمتغيرات الجنس (ذکر-أنثى)، نوع الوظيفة (أکاديمي-إداري)، الوضع الوظيفي (قيادي- غير قيادي). وتوصلت نتائج الدراسة النظرية إلى أن هناک ضعف في إدارة الجامعات السعودية2030 بما يمکن أن يؤدي في بعض الجامعات لضعف مخرجات ونواتج تحقق أهدافها الاستراتيجية؛ مما يستلزم حاجة لتطوير نظم إداراتها نسبة لرؤية کل جامعة، والطموحات والتطلعات المأمولة منها في رؤية. وأن هناک دور فعال لتطبيق نظم الحوکمة على تطوير الأداء المؤسسي لتلک الجامعات، والمساهمة في تحقق مستوى عالي الجودة لجميع ممارساتها الإدارية، ودعم خططتها الاستراتيجية. وأظهرت نتائج الدراسة الميدانية أن درجة تطبيق الحوکمة بجامعة بيشة متوسطة بصورة عامة، وعلى مستوى جميع المجالات عدا محور العمليات الداخلية الذي کان مرتفع وتفاوت درجات مفردات کل مجال لتمثل أکثر من تقييم وإن ارتکزت أيضاً في المستويين ما بين المتوسط والمرتفع ، وإن کان اختيار المتوسط أکثر، کما أظهرت فروق بين تقدير القيادي وغير القيادي في محوري العمليات الداخلية، التعلم والنمو؛ مما يشير لاحتياجات لغير القيادي في هذين المحورين. وأوصت بتفعيل تطبيق الحوکمة في جامعة بيشة، واقترحت لتحقيق هذه التوصية تصميم إنموذج منظومي ذو منظور استراتيجي لتطبيق الحوکمة بجامعة بيشة، ويصلح لجميع الجامعات السعودية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing Institutional Performance at Bisha University In the light of the most prominent global systems of university governance: a proposed model

المؤلفون [English]

  • saad alrmze 1
  • hala eeied 2
1 Professor of Educational Administration and Planning - Bisha University - Faculty of Education - Department of Educational Leadership
2 Assistant Professor of Educational Administration - Bisha University - Advisor to the Deanship of Development and Quality
المستخلص [English]

           The study aimed to identify the concepts of institutional performance development, governance and related theoretical aspects. It also highlighted the relationship between the application of governance in universities and the achievement of the requirements of its strategic plans, the identification of models of the application of governance at the global level and the degree of application of administrative governance at the University of Bisha Administrative and academic studies in the light of the requirements of its strategic plan and vision 2030, and whether there are statistically significant differences in the opinions of the respondents on the degree of application of administrative governance at the University of Bisha according to gender variables (male-female) RI), functional status (Employee - leadership). The results of the theoretical study found that there is a weakness in the management of Saudi universities in 2030, which can lead in some universities to weak outputs and outputs that achieve their strategic objectives. This necessitates the need to develop their management systems in proportion to the vision of each university and the aspirations and aspirations that they hope for. And that there is an effective role to implement the governance systems to develop the institutional performance of these universities, and contribute to the achievement of a high standard of all its management practices, and support its strategic plans. The results of the field study showed that the degree of application of governance at the University of Bisha is generally medium, and in all fields except the axis of internal processes which was high and the variation of the scores of the vocabulary of each field to represent more than one evaluation, but also based on the intermediate to high levels, Differences between leadership and non-leadership assessment were also shown in the core of internal processes, learning and growth; indicating non-leadership needs in these two axes. The Study recommended that the application of governance be implemented at Bisha University and suggested that this recommendation be followed by the design of a systemic model with a strategic perspective for the application of governance at Bisha University

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Corporate Performance
  • Corporate Governance
  • Saudi
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 403-438
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 25 سبتمبر 2019