أثر استخدام وسائل التواصل الاجتماعي على الإرهاب من وجهة نظر طلبة کلية التربية في جامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ الادارة التربوية المشارک کلية التربية – جامعة الطائف

2 استاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية- جامعة الطائف

3 استاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية-جامعة الطائف

4 استاذ التربية الخاصة المساعدکلية التربية-جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث التعرف إلى أثر استخدام وسائل التواصل الاجتماعي على الارهاب من وجهة نظر طلبة کلية التربية في جامعة الطائف, ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية لآثارها تعزى إلى اختلاف المتغيرات: (الجنس, والاختصاص في الثانوية العامة، والمستوى الدراسي). تکونت العينة من (305) طلاب (ذکوراً وإناثاً). استخدم الباحثون المنهج الوصفي, واعتمدوا الاستبانة أداة لجمع البيانات. أظهرت نتائج البحث أن أثر استخدام وسائل التواصل الاجتماعي على الارهاب من وجهة نظر طلبة کلية التربية في جامعة الطائف؛ کان مرتفعاً, فقد جاء ترتيب المحاور على التوالي: (الآثار الاجتماعية)، (الآثار السياسية)، (الآثار الدينية)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلاله (α = 0.05) تعزى إلى أثر متغير الجنس في الآثار الاجتماعية، وفي الدرجة الکلية، حيث کانت الفروق لصالح الإناث, في حين لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلاله (α= 0.05) تعزى إلى أثر متغير الجنس في الآثار الدينية، والآثار السياسية, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلاله (α = 0.05) تعزى إلى أثر متغير الاختصاص في الآثار الاجتماعية، وفي الدرجة الکلية، حيث کانت الفروق لصالح الإناث, في حين لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلاله (α = 0.05) تعزى إلى أثر متغير الاختصاص في الآثار الدينية، والآثار السياسية, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلاله (α = 0.05) بين المستوى الثالث من ناحية وکل من السادس، والسابع، والثامن من ناحية أخرى، حيث کانت الفروق لصالح کل من السادس، والسابع، والثامن، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين المستوى الخامس، والثامن، حيث کانت الفروق لصالح المستوى الثامن، في الآثار الاجتماعية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين المستوى الثالث، والسادس، حيث کانت الفروق لصالح المستوى السادس في الآثار الدينية, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين المستوى الثالث من ناحية وکل من السابع، والثامن من ناحية أخرى، حيث کانت الفروق لصالح کل من السابع، والثامن، وفي الدرجة الکلية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the effect of the use social media on terrorism from the perspective of the students of the Faculty of Education at Taif University.

المؤلفون [English]

  • mansor mokabla 1
  • kaes asfor 2
  • fartah alzyen 3
  • fahmy al bakor 4
  • samer akele 4
1 Associate Professor of Educational Administration Faculty of Education - Taif University
2 Associate Professor of Special Education Faculty of Education - Taif University
3 Associate Professor of Special Education Faculty of Education - Taif University
4 Assistant Professor of Special Education, Faculty of Education, Taif University
المستخلص [English]

The objective of the research is to identify the effect of the use social media on terrorism from the perspective of the students of the Faculty of Education at Taif University. The differences between the variables are attributed to different variables: gender, specialization in secondary school, and level of education. The sample was sampled from (305) students (male and female). The researchers used the descriptive approach, and the METRO questionnaire was used to collect data. The results of the study showed that the impact of the use of social media on terrorism from the point of view of the students of the Faculty of Education at Taif University was high. The ranking of the axes was respectively: social effects, political effects, religious effects, (a = 0.05) was attributed to the effect of the sex variable in the social effects, and in the total score, where the differences were in favor of females, while there were no significant differences at the level (α = 0.05) And political effects, and the presence of differences of statistical significance at the level of significance (α = 0.05) attributed to the impact of a variable For the specialization in the social effects, and in the total degree where the differences were in favor of females, while there were no differences with statistical significance at the level of significance (α = 0.05) attributed to the effect of the variable specialization in religious effects, political effects, and the existence of differences of statistical significance at the level of significance (α = 0.05) between the third level on the one hand and the sixth, seventh and eighth on the other. The differences were in favor of the sixth, seventh, and eighth, and there were differences of statistical significance (α = 0.05) between the fifth and eighth levels, For the eighth level, in the social effects, and the presence of differences of statistical significance (α = 0.05) between the The differences were in favor of the sixth level in religious relics, and there were statistically significant differences (α = 0.05) between the third level on the one hand, and the seventh and the eighth, on the other hand, where the differences were in favor of the seventh, eighth, and Total score.                           

الكلمات الرئيسية [English]

  • social media
  • terrorism
  • students of the Faculty of Education
المجلد 66، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 66
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 474-506
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2019
  • تاريخ القبول: 25 سبتمبر 2019