أثر استخدام المعمل الحقيقي و المعمل الافتراضي في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم، والتفکير الايجابي والمهارات العملية العلمية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم المساعد – کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث :التعرف على  أثر استخدام المعمل الحقيقي و المعمل الافتراضي في تدريس العلوم على تنمية المفاهيم والتفکير الايجابي والمهارات العملية العلمية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولذلک أعدت الباحثة المواد التعليمية، التي شملت على: دليل إرشادي المعلم لکيفية استخدام المعمل الافتراضي، وأوراق عمل الطالب، و أدوات البحث التي شملت: اختبار المفاهيم العلمية،  مقياس مهارات التفکير الإيجابي، واختبار أداء المهارات العملية العلمية، ثم قامت الباحثة باختيار عينة البحث، ثم التطبيق القبلي لأدوات التقويم، ويليه تجربة البحث، ثم التطبيق البعدي لأدوات التقويم والحصول على البيانات المختلفة للمعالجة الإحصائية للنتائج، وأظهرت نتائج البحث: لم توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية و درجات أفراد المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم، بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في التطبيق البعدي لاختبار التفکير الإيجابي لصالح المجموعة التجريبية، أما بالنسبة لتطبيق اختبار أداء المهارات العملية العلمية فتفوق أفراد المجموعة الضابطة على أفراد المجموعة التجريبية في مهارة التعرف، بينما تفوق أفراد المجموعة التجريبية في مهارتي الرسم والفحص.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Impact of Utilizing the Real and Virtual Laboratories in Teaching Science on the Development of Concepts, Positive Thinking and Scientific Practical Skills among the Preparatory Stage Students

المؤلف [English]

  • hanan ahmed
Assistant Professor of Curricula and Teaching Methods, Faculty of Education, Sohag University
المستخلص [English]

The present study aims to investigate the impact of utilizing the real and virtual laboratories in teaching science on the development of concepts, positive thinking, and scientific practical skills among the preparatory stage students.
The educational materials, i.e. a teacher's guide on utilizing the virtual laboratory and student worksheets were prepared. In addition, the research tools, including scientific concepts' test, positive thinking skills' scale, and scientific practical scale were employed. The sample was selected, the evaluation tools were pre-tested, the study was conducted, the evaluation tools were post-tested, and the data were obtained for statistical processing.
 Results showed that there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups' members in the post-test of scientific concepts. However, there were statistically significant differences in the post-test of positive thinking in favor of the experimental group. Regarding the scientific practical skills, the members of the control group surpassed those of the experimental group in recognition skill, while the experimental group's members excelled at drawing and scrutiny skills.