تقييم أداء أعضاء هيئة تدريس مقررات الدراسات الإسلامية في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأکاديمي من وجهة نظر طلاب جامعة القصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد في جامعة القصيم

المستخلص

يعد تقييم أعضاء هيئة التدريس من الأولويات الهامة في تطوير وتحسين العملية التعليمية وبالأخص بعد ارتباط التعليم بالاقتصاد حيث أصبح الاستثمار في البشر مطلب أساسياً. ولأهمية الأستاذ في العلمية التعليمية وأهمية خضوعه للتطوير جاءت هذه الدراسة للإجابة عن اسئلة البحث لمعرفة آراء الطلاب عند تقيمهم لأداء أعضاء هيئة التدريس في قسم الدراسات الإسلامية في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأکاديمي والتي استخدم الباحث فيها المنهج الوصفي. واستخدم في هذه الدراسة استبانة لجمع البيانات من خلال عينة الدراسة التي بلغت (251) طالباً في کلية العلوم والآداب في محافظة الرس التابعة لجامعة القصيم. کما تم استخدام برنامج تحليل البيانات الإحصائي (SPSS) وذلک لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها من خلال عينة البحث. ومن خلال نتائج البحث والتي رکزت على دراسة آراء طلاب جامعة القصيم عند تقيمهم لأداء أعضاء هيئة تدريس الدراسات الإسلامية تبعاً لثلاث مجالات وهي مجال "السمات الشخصية" و"مجال عمليات التقييم" و"مجال المهارات التدريسية " تبيّن الدراسة أن جميع المجالات کان لها تأثيراً عالياً. کما تبيّن الدراسة أن مجال "السمات الشخصية" أعلى المجالات في التأثير على آراء الطلاب عند تقيمهم لأداء أعضاء هيئة تدريس الدراسات الإسلامية ويأتي في المرتبة الثانية مجال "عمليات التقييم" وفي المرتبة الثالثة مجال "المهارات التدريسية". کما بيّنت نتائج الدراسة تأثير المجال في آراء الطلاب عند تقيمهم لأداء أعضاء هيئة تدريس الدراسات الإسلامية وفقا لمتغير القسم الأکاديمي أن قسم الدراسات الإسلامية أعلى الأقسام تأثيراً عن غيره من الأقسام الأکاديمية الثلاثة الأخرى. کما بيّنت نتائج الدراسة تأثير المجال في آراء طلاب جامعة القصيم عند تقيمهم لأداء أعضاء هيئة تدريس الدراسات الإسلامية تبعاً لمتغير المستوى الأکاديمي للطالب إلى أن مجال "السمات الشخصية" و"عمليات التقييم" لها الأثر الأعلى على آراء طلاب السنة الرابعة بينما مجال "الأداء التدريسي" کان الأعلى على آراء طلاب السنة الأولى وذلک تبعاً لقياس تأثير المجالات وفقاً لمتغير المستوى الأکاديمي. کما لم تثبت الدراس وجود أي فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء الطلاب عند تقييمهم لأداء أعضاء هيئة التدريس تعزى للقسم الأکاديمي للطالب أو المستوى الأکاديمي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluating the performance of faculty members of Islamic studies courses in the light of quality standards and academic accreditation from the point of view of Qassim University students

المؤلف [English]

  • abd al rhman abo al hgag
Professor of Curriculum and Teaching Assistant at Qassim University
المستخلص [English]

The evaluation of faculty members is an important priority in the development and improvement of the educational process, especially after the link of education to the economy, where investment in people is a prerequisite. And the importance of the professor in scientific education and the importance of subject to development This study came to answer the research questions to know the views of students when evaluating the performance of faculty members in the Department of Islamic Studies in light of the quality standards and academic accreditation, which used the researcher descriptive approach. In this study, a questionnaire was used to collect data from the sample of (251) students in the Faculty of Science and Arts in Al-Rassah College at Al- Qassim University. The statistical data analysis program (SPSS) was also used to analyse the data obtained through the research sample. The results of the research, which focused on the study of the views of the students of Al- Qassim University when evaluating the performance of the faculty of Islamic studies according to three fields, namely the field of "personal characteristics" and "field of assessments" and "field of teaching skills," the study shows that all fields have had a high impact. The study also shows that the field of "personal characteristics" is the most influential field in influencing the views of students when evaluating the performance of the faculty of Islamic studies. The second field is the field of "evaluations" and the third is the field of "teaching skills". The results of the study also showed the effect of the field in the opinions of students when evaluating the performance of the members of the faculty of Islamic studies according to the variable of the academic department that the Islamic Studies Department is the most influential sections of the other three academic departments. The results of the study also showed the effect of the field in the opinions of the students of Al- Qassim University when evaluating the performance of the faculty of Islamic studies according to the variable of the academic level of the student that the field of "personality traits" and "evaluations" have a higher impact on the views of fourth year students while the field of "teaching performance" Was the highest on the views of students of the first year, depending on the measurement of the impact of areas according to the variable academic level. The study also did not show any significant differences between the students' opinions when evaluating the performance of the faculty members attributed to the academic section of the student or the academic level