الوالدية اليقظة عقلياً وعلاقتها بالحساسية الزائدة لدي عينة من الوالدين وأبنائهم الموهوبين بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية- کلية التربية- جامعة سوهاج.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الوالدية اليقظة عقلياً، والحساسيةالزائدة لدى عينة من الوالدين وأبنائهم الموهوبين بالمرحلة الثانوية، واعتمدت الدراسةعلىالمنهجالوصفي الارتباطي، وشملتعينةالدراسة (70) من الآباء والأمهات (25 أباً و45 أماً) وأبنائهم الموهوبين بالصف الأول الثانوي العام بمدارس أخميم الثانوية، واستخدمت الدراسة مقياس الوالدية اليقظة عقلياً (إعداد الباحث)، ومقياس الحساسيةالزائدة (إعداد الباحث)، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية سلبية ودالة إحصائياً بين الوالدية اليقظة عقلياً والحساسيةالزائدة لدى عينة الدراسة، کما جاءت درجة الوالدية اليقظة عقلياً (متوسطة) لدى آباء وأمهات الطلاب الموهوبين، بينما جاءت درجة الحساسيةالزائدة (مرتفعة) لدى الأبناء من الطلاب الموهوبين وقد وجدت فروقدالةإحصائياًفيالوالديةاليقظةعقلياًوفقاًلمتغيرالجنس (أب/ أم)، لصالح الأمهات، بينما لم توجد فروقدالةإحصائياًفيالحساسيةالزائدةوفقاًلمتغير الجنس (ذکر/ أنثى)، وتعمل الوالدية اليقظة عقلياً کمنبئ بالحساسية الزائدة، وفي ضوء ذلک قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات لتلبية الحاجات النفسية والاجتماعية للموهوبين من خلال وضع برامج تعليمية وتربوية لهذه الفئة، وکذلک وضع برامج إرشادية للوالدين لتنمية الوالديةاليقظةعقلياًلديهم مما يحقق للأبناء النمو النفسي والعاطفي السوي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mentally attentive parenthood and its relationship to increased sensitivity in a sample of gifted parents and their children in secondary school

المؤلف [English]

  • Wael Shazly
Lecturer of Mental Health, Faculty of Education, Sohag University.
المستخلص [English]

The study aimed to identify the nature of the relationship between mindfulness parenting and excessive sensitivity among a sample of (25) fathers and (45) mothers and their gifted sons in the secondary stage. The study relied on the descriptive and correlative approach. Mindfulness parenting scale (Prepared by: Researcher) and excessive sensitivity scale (Prepared by: Researcher) were applied to sample of study. The results of the study indicated that there was a negative and statistically significant correlation between mindfulness parenting and excessive sensitivity in the study sample. Mindfulness parenting was (moderate) in the parents of gifted students, while excessive sensitivity was (high) in gifted students and found statistically significant differences in mindfulness parenting according to sex variable (father / mother), in favor of mothers, while there were no differences a statistically significant in excessive sensitivity according to the sex variable (male/ female), Mindfulness parenting acts as a predictor of excessive sensitivity, in light of this, study presented a set of recommendations to meet the psychological and social needs of the gifted through the development of educational programs for this category, as well as the development of counseling programs for parents to develop their mindfulness parenting, which achieves for sons the psychological and emotional development.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mindfulness parenting- Excessive sensitivity- Gifted