اتجاهات معلمي المرحلة الأساسية نحو استراتيجية الصف المقلوب ودورها في رفع مستوى التحصيل لدى طلاب صعوبات التعلم في مدارس محافظة نابلس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد -قسم أساليب التدريس- کلية إعداد وتأهيل المعلمين – جامعة النجاح الوطنية -فلسطين

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرف على اتجاهات معلمي المرحلة الأساسية نحو استراتيجية الصف المقلوب لدى طلاب صعوبات التعلم في مدارس محافظة نابلس، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير استبانة مؤلفة من (30) فقرة، تم توزيعها على (191) من معلمي المرحلة الأساسية وتم التأکد من صدقها وثباتها من قبل لجنة من المحکمين من ذوي الاختصاص، وبعد عملية توزيع الاستبانات وجمعها تم ترميزها وإدخالها الى الحاسوب، ومعالجتها إحصائياً باستخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية.وقد بينت الدراسة أن هناک اتجاهات کبيرة للمعلمي المرحلة الأساسية نحو استراتيجية الصف المقلوب لدى طلاب صعوبات التعلم في مدارس محافظة نابلس، کما تبين انه لا يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (=0.05) في اتجاهات معلمي المرحلة الأساسية نحو استراتيجية الصف المقلوب لدى طلاب صعوبات التعلم في مدارس محافظة نابلس تعزى(الجنس،المؤهل العلمي،سنوات الخبرة،  التخصص بالبکالوريوس)
, وبناء على نتائج هذه الدراسة فقد اوصت الباحثة بتوصيات من أهمها: ضرورة التنويع في استراتيجيات التدريس مع المتعلمين من فئة صعوبات التعلم وضرورة تدريب المعلمين بشکل مستمر على آلية تطبيق استراتيجيات حديثة مع طلبة صعوبات التعلم لتساعدهم على التغلب على مشکالهم في التحصيل .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of the teachers of Primary Stage towards the Flipped Classroom Strategy among Students of Learning Difficulties in Nablus Governorate Schools

المؤلف [English]

  • Heba Selim
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods, Department of Teaching Methods, Faculty of Teacher Education, An-Najah National University, Palestine
المستخلص [English]

This study aimed to identify the trends of the primary stage teachers towards flipped classroom strategy for the students of learning difficulties in Nablus Governorate schools. In order to achieve the objective of the study, a questionnaire consisting of 30 items was developed and distributed to 191 primary stage teachers. The questionnaire was checked for validity and credibility by a committee of specialized arbitrators. Then, it was encoded and processed statistically using the Statistical Package of Social Sciences.
The study showed that there are significant trends for the teachers of the primary stage towards the strategy of flipped classroom for students of Learning Difficulties in Nablus Governorate Schools. It has been revealed that there are no statistically significant differences (=0.05)in the attitudes of the primary stage teachers towards the flipped classroom strategy among the students of learning difficulties in Nablus governorate schools that can be due to gender, academic qualification, years of experience or bachelor degree specialization.
Based on the results of this study, the researcher recommended that there should be a diversify in the strategies of teaching learners of of learning difficulties category. There is also a need to train teachers continuously on applying modern strategies with students learning difficulties to help them overcome their academic achievement problems.