المشکلات الأکاديمية والإدارية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في کلية الأمة الحکومية في القدس وسبل معالجتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد/ جامعة فلسطين التقنية خضوري

2 وزارة التربية والتعليم/ قسم الإرشاد التربوي طولکرم

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى تعرف درجة المشکلات الأکاديمية والإدارية التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في کلية الأمة الحکومية في القدس وسبل معالجتها، وإلى تعرف أثر متغيرات الجنس والمؤهل العلمي والوظيفة على درجة المشکلات الأکاديمية والإدارية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة تکونت من (30) فقرة مقسمة إلى مجالين وهي المشکلات الأکاديمية، والمشکلات الإدارية، وکذلک تم تطوير مقابلة مکونة من (5) أسئلة، وتکونت عينة الدراسة من (55) من العاملين في الکلية من أکاديميين وإداريين، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في الجانب الکمي والکيفي، وأظهرت نتائج الدراسة حصول مجال المشکلات الأکاديمية على درجة کبيرة ومجال المشکلات الإدارية على درجة متوسطة، وأظهرت أسئلة الدراسة المفتوحة أن هناک مشاکل أکاديمية وإدارية أخرى مثل ضعف الحوافز وقلة تطوير المنهاج وقلة التدريب، أما المقابلة فقد توافقت مع الاستبانة في العديد من الفقرات،  وأظهرت الدراسة کذلک بأنه لا توجد فروق لمتغير الجنس ما عدا مجال المشکلات الأکاديمية وکانت الفروق لصالح الذکور، وکذلک لا توجد فروق على متغير المؤهل العلمي ما عدا المشکلات الأکاديمية وکانت الفروق لصالح ماجستير فأعلى، ووجود فروق على متغير الوظيفة على الدرجة الکلية ومجال المشکلات الأکاديمية لصالح أکاديمي. وأوصت الدراسة بتطوير الکادر الإداري للکلية، وتطوير قدرات العاملين، والاهتمام بالبحث العلمي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Academic and Administrative Problems Facing the Faculty Members at the Al-Ummah College, Jerusalem and Means of Addressing Them

المؤلفون [English]

  • husam alqasim 1
  • Rabea Otir 2
1 Assistant Professor / Palestine Technical University
2 wizarat altarbiat waltaelim/ qism al'iirshad altarbwii tulkarm
المستخلص [English]

This study aimed to identify the degree the academic and administrative problems facing the faculty members at the Al-Ummah College, Jerusalem, and means of addressing them, and the effect of variables of gender, scientific qualifications and job title on the degree of academic and administrative problems. To achieve the objectives of the study, the researchers developed a questionnaire, which consisted of 30 items, divided into two sections: academic problems and administrative problems. Additionally, an interview was developed and consisted of 5 questions. The study sample consisted of 55 academic and administrative members of staff. The study used an analytical, descriptive approach quantitatively and qualitatively. The results of the study showed that the degree of academic problems was high, whereas the degree of the administrative problems was moderate. The findings of the open-ended questions revealed that there were other academic and administrative problems, including poor incentives, lack of curriculum development and lack of training. The results of the interview were consistent with many items in the questionnaire. Moreover, the study showed that there were no statistically significant differences in term of the variable of gender, except for academic problems in favor of males. However, there were no significant differences in terms of the variable of qualifications except for academic problems in favor of Master degree and above. There were significant differences regarding the variable of job title in light of the total degree and the academic problems in favor of the academic problems. The study recommended the need to develop the administrative staff, scientific research, and faculty staff.

الكلمات الرئيسية [English]

  • academic problems
  • administrative problems
  • Al-Ummah College