المعيقات التي تواجه المشرفين التربويين بمنطقة الباحة التعليمية من وجهة نظرهم وسبل مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم قسم الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية بجامعة الباحة

2 أستاذ مشارک بقسم الإدارة والتخطيط التربوي کلية التربية بجامعة الباحة

3 قسم الإدارة والتخطيط التربوي- کلية التربية - جامعة الباحة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة توفر المعيقات التي تواجه المشرفين التربويين بمنطقة الباحة التعليمية من وجهة نظرهم، وتحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند المستوى 0.05 في آراء أفراد العينة حول درجة توفر تلک المعيقات والتي تعزى للمتغيرات (المؤهل، التخصص، عدد سنوات الخبرة في مجال الإشراف التربوي، النصاب الإشرافي)، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتمثل مجتمع الدراسة في جميع المشرفين التربويين بمنطقة الباحة التعليمية، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة المعاينة العشوائية البسيطة وکان حجمها 102 مشرف تربوي، وتم استخدام الاستبانة کأداة للدراسة مکونة من 18 فقرة، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها أن درجة توفر المعيقات التي تواجه المشرفين التربويين من وجهة نظرهم جاءت بدرجة عالية، بمتوسط حسابي قدره (3.66) وانحراف معياري قدره (0.59)، ومن أهم المعيقات  کثرة الأعباء والأعمال الإدارية التي يکلف بها المشرف التربوي وارتفاع النصاب الإشرافي للمشرفين التربويين، وقلة الميزانيات اللازمة لتنفيذ المشرف التربوي بالأنشطة التربوية المختلفة، وقلة الحوافز والمکافآت التي يحصل عليها المشرف التربوي، وکذلک قلة الصلاحيات الممنوحة للمشرف التربوي مقابل المهام العديدة المکلف بها المشرف التربوي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The degree of availability for obstacles facing educational supervisors in Albaha educational area and ways to address them from their point of view

المؤلفون [English]

  • Faisal Al-Ghamdi 1
  • Mohammed Ali Attia 2
  • OMER ALghamedy 3
1 Assistant Professor, Department of Administration and Educational Planning, College of Education, Al-Baha University
2 Associate Professor, Department of Management and Educational Planning, College of Education, Al Baha University
المستخلص [English]

The study aimed at identifying the degree of availability of obstacles faced by educational supervisors in the Baha educational area from their point of view, and determining the statistical significance differences at the level of 0.05 in the opinion of the sample members on the degree of availability of these obstacles, which are attributed to variables (qualification, specialization, years of experience in the field of educational supervision) , And the descriptive quorum was used. The descriptive descriptive approach was used. The study population was represented in all educational supervisors in Al-Baha educational area. The sample of the study was chosen in a simple random sampling method. It consisted of 102 educational supervisors. The study reached a number of results, the most important of which is that the degree of availability of obstacles faced by educational supervisors from their point of view came at a high level with an average of 3.66 and a standard deviation of 0.59. The most important obstacles are the heavy workloads and administrative tasks assigned to the educational supervisor And the lack of budgets necessary for the implementation of the educational supervisor of various educational activities, and the lack of incentives and bonuses obtained by the educational supervisor, as well as the lack of powers granted to the educational supervisor in return for the many tasks assigned by the educational supervisor

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Obstacles
  • Educational Supervisor
  • Albaha Educational Area