العلاقة بين فعالية الذات الإبداعية والتدريس الإبداعي لدى الطلبة المعلمين ومعلمي مرحلة التعليم الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى کل من فعالية الذات الإبداعية والتدريس الإبداعي، والکشف عن العلاقة بين هذين المتغيرين لدى کل من المعلمين بالمرحلة الابتدائية والطلبة المعلمين بجامعة الزقازيق، والکشف عن إمکانية التنبؤ بالتدريس الإبداعي من فعالية الذات الإبداعية لدى کل من المعلمين بالمرحلة الابتدائية والطلبة المعلمين بجامعة الزقازيق. تکونت عينة البحث الأساسية من عينة قوامها (176) من الطلبة المعلمين بکلية التربية جامعة الزقازيق (ن= 79) ومعلمين ومعلمات بمدارس المرحلة الابتدائية بالزقازيق (ن=97). تم تطبيق أدوات البحث (مقياس فعالية الذات الإبداعية والتدريس الإبداعي) من إعداد الباحثة، وتوصلت النتائج إلى: عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الطلبة المعلمين والمعلمين في الدرجة الکلية لفعالية الذات الإبداعية وبعديها فعالية الذات في التفکير الإبداعي وفعالية الذات في الأداء الإبداعي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الطلبة المعلمين والمعلمين في أبعاد الخصائص الشخصية والطرق التربوية والتدريسية والروح السائدة داخل الفصل والدرجة الکلية للتدريس الإبداعي بين الطلبة المعلمين والمعلمين، ووجود مستوى متوسط من فعالية الذات الإبداعية وأبعادها، ومستوى مرتفع من التدريس الإبداعي وأبعاده لدى عينة البحث، ووجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين فعالية الذات الإبداعية وأبعادها والتدريس الإبداعي وأبعاده لدى عينة البحث، وإمکانية التنبؤ بالتدريس الإبداعي من بعد فعالية الذات في الأداء الإبداعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relationship between creative self-efficacy and creative teaching among teacher-students and primary stage teachers

المؤلف [English]

  • Inas Khraiba
Teacher of Educational Psychology Faculty of Education - Zagazig University
المستخلص [English]

The recent research aimed to identify the level of both creative self-efficacy and creative teaching and to recognize the relationship between both variables among primary education teachers in Zagazig schools and teacher students in Faculty of education Zagazig  University. The basic sample consisted of (176) individuals including (79) male and female teacher students in Faculty of Education Zagazig University and (97) male and female primary schools teachers. Research tools (creative self-efficacy scale and creative teaching scale) prepared by the researcher were applied, and the results were: There are no statistically significant differences between teacher students and teachers in creative self-efficacy and its dimensions; self-efficacy in creative thinking and self-efficacy in creative performance, and in creative teaching and its dimensions; personal charecteristics, educational and instructional methods, and classroom affective climate, there is a moderate level of creative self–efficacy and its dimensions, there is a high level of creative teaching and its dimensions, there is a statistically significant positive relationship between creative-self efficacy and its dimensions on the one hand and creative teaching and its dimensions on the other among research sample, and finally creative teaching can be predicted by self-efficacy in creative performance dimension.

الكلمات الرئيسية [English]

  • creative self-efficacy – creative teaching –teacher students- primary stage teachers