تقييم ثقافة التقويم القائم على الکفايات لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بالمملکة العربية السعودية بحث مدعم من عمادة البحث العلمي بجامعة الملک خالد بأبها برقم (17) لعام 1440/ 2019م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک بکلية التربية، جامعة الملک خالد

2 أستاذ مشارک بکلية التربية، جامعة الملک خالد کلية التربية، جامعة سوهاج، مصر

3 أستاذ مشارک بکلية التربية، جامعة الملک خالد کلية التربية، جامعة المنيا، مصر

المستخلص

هدف البحث تقييم ثقافة التقويم القائم على الکفايات لدى معلمي ومعلمات التعليم العام بالمملکة العربية السعودية. ولتحقيق ذلک تم إعداد أداتين، هما: اختبار المعرفة بالتقويم القائم على الکفايات تکون من (26) مفردةً اختبارية من نوعي اختيار وإنتاج الاستجابة، ومقياس الاتجاه نحو التقويم القائم على الکفايات وتکون من (35) مفردةً، وطبقت الأداتان على عينة قوامها (225) معلمًا ومعلمةً من معلمات التعليم العام في تخصصات دراسية مختلفة في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي (1439/ 1440 هـ). وکشفت نتائج البحث عن وجود ضعف في مستوىثقافة التقويم القائم على الکفايات ککل لدى معلمي التعليم العام (عينة البحث) وبنسبة مئوية (57.14)، کما أظهرت النتائج ضعف في معرفتهم بالتقويم القائم على الکفايات واتجاهاتهم نحوه؛ حيث حصلوا على نسبة مئوية (39%) من الدرجة الکلية لاختبار المعرفة بالتقويم القائم على الکفايات، وعلى نسبة مئوية (62.4%) من الدرجة الکلية لمقياس الاتجاه نحو التقويم القائم على الکفايات، کما أظهرت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائيًا في مستوى ثقافة التقويم القائم على الکفايات ککل بين متوسطات درجات عينة البحث من حيث کل من الجنس (ذکور وإناث)، والتخصص الأکاديمي (التخصصات الأدبية والتخصصات العلمية)، والمؤهل العلمي (مؤهل تربوي وغير تربوي) وعدد الدورات التدريبية. وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث قدم الباحثون مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluation of competency-based assessment literacy among general education male and female teachers In the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلفون [English]

  • Abdullah Al Kasi 1
  • Assem Omar 2
  • Mahmoud Azzam 3
1 Associate Professor, Faculty of Education, King Khalid University
2 Associate Professor, Faculty of Education, King Khalid University Faculty of Education, Sohag University, Egypt
3 Associate Professor, Faculty of Education, King Khalid University Faculty of Education, Minia University, Egypt
المستخلص [English]

This research amied at evaluate the literacy of the competency - based assessment of male and female teachers of general education in the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this, two tools have been prepared: the competency-based assessment knowledge test, consisting of (26) item tests of the two types of selection and production of the response, and the measure of the trend toward the competency-based assessment of (35) individual. The two tools were applied to a sample of (225) teachers of general education in the second semester of the academic year (1439/1440). The results revealed a weakness in the level of the culture of assessment based on the competencies as a whole among the teachers of general education (the sample of the research) and percentage (57.14). The results also showed weakness in their knowledge of attitudes based on their competencies and attitudes towards them. Where they received a percentage (39%) of the total score competency-based assessment knowledge test, and a percentage (62.4%) of the total score of the trend scale towards competency-based assessment. The results showed that there was no statistically significant difference in the level of the literacy of the assessment based on competencies as a whole between the average scores of the sample of the research from Where both sex, specialized Academic, academic qualification and the number of training courses. In the light of the findings of the research, the researchers presented a set of recommendations and proposed research

الكلمات الرئيسية [English]

  • Assessment
  • litercy
  • Evaluation
  • Evaluation based on competencies
  • assessment based on competencies litercy