الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية الدامجة في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية بالدقهلية - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية الدامجة في مصر، وذلک في ضوء متغيرات : النوع (ذکر – أنثى) ، الإقامة (ريف - حضر) ، وعدد سنوات الخبرة (1-5 سنوات، 6-10 سنوات، 10 سنوات فأکثر) ولتحقيق ذلک الهدف تم تحديد مفهوم الاحتياجات التدريبية ومجالاتها ومداخل تحديدها، وأدوار المعلم في ظل نظام الدمج، کما تم تصميم استبانة للتعرف على الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائئية الدامجة في مصر، وذلک في مجالات (التخطيط لعملية التعليم) ، (تنفيذ عملية التعليم) ، (تقويم عملية التعليم) ، (التنمية المهنية للمعلم) وطبقت على عينة عشوائية بلغت (811) من معلمي المدارس الابتدائية الدامجة في مصر، وقد أظهرت النتائج أن درجة الاحتياجات التدريبية لمعلمي المدارس الابتدائية الدامجة في مصر کانت کبيرة ، کما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المعلمين عينة الدراسة في احتياجاتهم التدريبية تبعاً لمتغير المؤهل (تربوي – غير تربوي) لصالح غير تربوي، وتبعاً لمتغير الإقامة (ريف – حضر) لصالح ريف، وتبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة، لصالح الفئة من 6 إلى 10 سنوات بالنسبة لإجمالي الاستبانة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Training needs of inclusive primary school teachers in Egypt

المؤلف [English]

  • Ismail Al Makkawi
Teacher of Fundamentals of Education Faculty of Education - Dakahlia - Al - Azhar University
المستخلص [English]

This research aimed to identify the training needs of teachers in primary school which apply the inclusion system in Egypt, in the light of some variables, Qualification (educational - non-educational), Residence (rural- urban), experience (1-5, 6-10, more than 10 years).
To that end, study determined the concept of training needs, their areas and the approaches of their identification, and the teacher's roles amid the inclusion system. The researcher designed a questionnaire to identify the training needs of primary school teachers in Egypt in the following areas: (Planning for learning process), (practice of learning process), (evaluation of learning process), (professional development of the teacher), the random sample consisted of (811) teachers in the primary school in Egypt.
The results indicated a high degree of training needs of primary school teachers in Egypt, additionally, there were statically significant differences between study variables, in favor of non-educational Qualification, urban environment, and 6-10 years of experience for the total questionnaire.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Training Needs
  • inclusion
  • In-service teacher training
  • Teacher roles amid the inclusion system