تقويم مدى إلمام معلمي العلوم بخطوات الاستقصاء العلمي في تدريس العلوم والمعوقات التي تواجههم من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تعليم العلوم المساعد بقسم التربية بالکلية الجامعية بالقنفذة جامعة أم القرى المملکة العربية السعودية

المستخلص

 هدفت هذه الدراسة إلى اکتشاف مدى إلمام معلمي العلوم بمهارات الاستقصاء العلمي في احدى محافظات المملکة العربية السعودية خلال تدريسهم مادة العلوم وقياس المعوقات التي تواجههم عند استخدام الاستقصاء، إضافة إلى اختبار تأثير عدد من المتغيرات على هذه المحاور. وقد استخدم الباحث استبانة مکونة من (٢٢) فقرة متعلقة بإلمام معلمي العلوم بخطوات الاستقصاء و (١٧) فقرة متعلقة بالمعوقات التي قد تواجه معلمي العلوم عند استخدامهم الاستقصاء و(٥) متغيرات متعلقة بالجنس وسنوات الخبرة التدريسية وعدد الطلاب في الصف الواحد والمرحلة الدراسية ونمط الاعداد الأکاديمي. وقد وجدت هذه الدراسة أن معلمي العلوم يستخدمون مهارات الاستقصاء بشکل مرتفع جدا حيث بلغ المتوسط الحسابي الکلي (4.56) وبانحراف معياري (0.57). وبينت الدراسة وجود عدد من المعوقات التي تواجه معلمي العلوم عند استخدامهم الاستقصاء مع وجود تفاوت في درجة تأثير تلک المعوقات. ويتضح من الدراسة أن عدم وجود الدعم المالي الکافي لشراء المواد التعليمية يعتبر من أهم المعوقات، فيما يلي ذلک کثرة الدروس التي يجب تغطيتها وندرة مصادر الاستکشاف في المدرسة والوقت الذي يستغرقه استخدام الاستقصاء. کما أن اختبار متغير الجنس والمرحلة الدراسية وسنوات الخبرة التدريسية وعدد الطلاب في الفصل الدراسي ونمط الاعداد الأکاديمي لم يظهر فروق ذات دلالات إحصائية بين مجموعات الدراسة. بينما وجدت الدراسة علاقة بين سنوات الخبرة التدريسية لمعلمي العلوم والمعوقات التي تواجههم.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluate the knowledge of science teachers about the steps of scientific investigation in teaching science and the obstacles that face them from their point of view

المؤلف [English]

  • Matar al-Essa
Assistant Professor of Science Education, Department of Education, Al - Qunfudhah University College, Umm Al - Qura University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the extent of science teachers’ understanding of scientific inquiry in teaching science content in a province in the Kingdom of Saudi Arabia and continued to explore the obstacles that face science teachers when they use scientific inquiry. In addition, the study focused on testing a number of related variables. The researcher used a questionnaire consisting of (22) items related to the use of scientific inquiry and (17) items related to obstacles that may face science teachers when they use scientific inquiry, and (5) items to gather related information about some variables, including gender, years of teaching experience, number of students in each class, and the type of teacher preparation background. The study found that science teachers used scientific inquiry at a high level, (M = 4.56) with (SD = 0.57). The study showed that there was a number of obstacles facing science teachers when using scientific inquiry, with a difference on the impact of these obstacles. The results showed that the lack of sufficient financial support for purchasing educational materials was one of the most important obstacles, in addition to the number of lessons to be covered, the scarcity of sources of exploration in school, and the time that teachers need when they use scientific inquiry. The gender variable, school grade, years of teaching experience, students' number in the classroom, and the academic pattern did not show any statistical differences between investigated groups. But, the study found a statistical relationship between teaching experience and obstacles that face science teachers                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           when they use scientific inquiry.