فاعلية منصة تعليمية إلکترونية قائمة على القصص التشارکية الرقمية لتنمية التنظيم التعاوني والانتماء إلى الوطن لدى طلاب جامعة جنوب الوادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادى

2 مدرس تکنولوجيا التعليم – کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادى

3 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادى

المستخلص

تعد منصات التعلم الإلکترونية إحدى بيئات التعلم التي تتنافس الشرکات العالمية والمؤسسات التعليمية في إنتاجها، والبحث عن أفضل الوسائل التربوية التي يمکن الاستفادة منها في إنتاج هذه المنصات، ومن هذه الوسائل القصص التشارکية الرقمية، وفي ضوء ما أشارت إليه المراجع والدراسات السابقة إلى الفوائد التي يمکن جنيها بتنمية التنظيم التعاوني لدى طلاب الجامعة، ومع ظهور تحديات يمر بها الوطن الغالي فيما يخص قيم الانتماء إلى الوطن، تظهر مشکلة البحث في ضرورة الکشف عن مدى فعالية منصة تعليمية إلکترونية قائمة على القصص التشارکيةالرقمية لتنمية التنظيم التعاوني والانتماء إلى الوطن لدى طلاب جامعة جنوب الوادي، واُستخدم في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي، وتکونت عينة البحث من (43) طالباً وطالبة من طلاب جامعة جنوب الوادي، وخلال شهر – مدة تجربة البحث - درس الطلاب من خلال منصة تعليمية إلکترونية قائمة على القصص التشارکية الرقمية، وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التنظيم التعاوني لصالح التطبيق البعدي، کما يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس قيم الانتماء إلى الوطن.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of E-Learning Platform Based on Collaborative Digital Storytelling to Develop Co-Regulation and Belongingness Toward the Homeland for South Valley University’ Students

المؤلفون [English]

  • nujala faris 1
  • Mahmoud Hussein 2
  • Ali Abadi 3
1 Assistant Professor of Educational Technology Faculty of Specific Education South Valley University
2 Instructor of Educational Technology, Faculty of Specific Education, South Valley University
3 Instructional Technology Instructor Faculty of Specific Education, South Valley University
المستخلص [English]

The e-learning platform is one of the learning environments that create competition among international companies and educational institutions to produce and design the best instructional tools which can be utilized for developing these platforms. Collaborative Digital Storytelling is one instructional tool which can be utilized to design a better instructional platform. Based on the results of prior researches and studies we can gain more benefits through the development of co-regulation among university’ students. Besides, university’ students face many challenges in terms of belonging to the homeland. Furthermore, the research problem for the current study is understanding the effectiveness of e-learning platform based on collaborative digital storytelling to develop co-regulation and belongingness toward the homeland for South Valley University’ students. The researchers used the descriptive analysis and experimental research approach. The sample consisted of (43) male and female students and they studied on the e-learning platform based on collaborative digital storytelling for one month. The research results indicate that using the e-learning platform based on collaborative digital storytelling has a positive effect on developing co-regulation for the undergraduate students at South Valley University. In addition, the proposed platform can improve the belongingness of South Valley University’ students toward their Homeland.

الكلمات الرئيسية [English]

  • e-learning platform
  • collaborative digital storytelling
  • co-regulation
  • belongingness
  • homeland