الاستخدام الناقد والإبداعي لمنصات التواصل الاجتماعي وانعکاسه على الأمن الفکري لدى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم الطفيليات بکلية الطب ومدير المرکز الوطني لأبحاث الموهبة والإبداع المملکة العربية السعودية

2 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد بجامعة الملک فيصل مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية جامعة سوهاج

3 أستاذ الإدارة التربوية المشارک جامعة الملک فيصل جامعة الملک فيصل- المملکة العربية السعودية

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة مهارات التفکير الناقد والإبداعي في التعامل مع منصات التواصل الاجتماعي، وانعکاساته على الأمن الفکري لدى طلبة جامعة الملک فيصل، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي وتم تطبيق استبانتي الاستخدام الناقد والإبداعي لمنصات التواصل، واستبانة انعکاسات منصات التواصل على الأمن الفکري، على عينة قوامها "507" طالب وطالبة بجامعة الملک فيصل، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن منصات الواتساب، وسناب شات، والانستجرام الأکثر استخدماً من قبل طلبة جامعة الملک فيصل، بينما منصات اليوتيوب، وتويتر، الفيسبوک کانت الأقل استخداماً، والممارسات الناقدة والإبداعية لطلبة جامعة الملک فيصل في التعامل مع منصات التواصل الاجتماعي جاءت بدرجة متوسطة، وأن انعکاسات منصات التواصل الاجتماعي على الأمن الفکري، جاءت بدرجة کبيرة على محوري (الآثار الاجتماعية والدينية- والآثار الاقتصادية)، بينما جاءت بدرجة متوسطة على محور (الآثار السياسية)، ووجود علاقة ارتباطية دالة وتأثير وتأثر بين المحاور المختلفة لأداتي الدراسة، وأن الاستخدام الإبداعي لمنصات التواصل الاجتماعي يؤثر على الامن الفکري کما انه يمکن التنبؤ بالأمن الفکري من خلال مقياس الاستخدام الإبداعي لمنصات التواصل الاجتماعي، في حين لم يکن لعامل الاستخدام الناقد أي تأثير، وفيما أوصت الدراسة ضرورة تضمين المناهج الجامعية ببعض المقررات تهدف إلى ترجمة مهارات وخصائص التفکير الناقد والإبداعي في شکل ممارسات سلوکية للاستخدام الأمثل لمنصات التواصل الاجتماعي، واستخلاص الأثار المختلفة لمنصات التواصل الاجتماعي على الأمن الفکري، وتزويد منسوبي الجامعة بالقدر الکافي من المفاهيم والحقائق الواضحة، للقيام بأدوار إيجابية في مواجهة تحديات الأمن الفکري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Critical and creative use of social media platforms and its Reflections on the intellectual security of students at King Faisal University.

المؤلفون [English]

  • Hamdan Al-Mohammad 1
  • Shoaib Saleh 2
  • Fathi Abu Nasser 3
1 Professor of Parasitology, Faculty of Medicine And Director of the National Center for Talent and Creativity Research Saudi Arabia
2 Assistant Professor of Educational Technology, King Faisal University Lecturer, Department of Educational Technology, Faculty of Education, Sohag University
3 Associate Professor of Educational Administration King Faisal University Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed at  identifying the degree of practicing critical and creative thinking skills in dealing with social media platforms, and its implications on the intellectual security of students at King Faisal University. The descriptive method was utilized in this study. Two questionnaires of critical and creative use of communication platforms and the implications of communication platforms on intellectual security were administered to a sample of 507 male and female students at King Faisal University. The results of the study revealed that WhatsApp, Snapchat, and Instagram platforms were the most used by the students of King Faisal University, while YouTube, Twitter and Facebook platforms were the least. The critical and creative practices of the students of King Faisal University in dealing with social media platforms came to a moderate degree, and the implications of social media platforms on intellectual security, came largely on the axes (social and religious effects - and economic effects), While came to a medium degree on the axis (political effects).  There was a significant correlation between the different axes of the two study tools. The creative use of social media platforms affects intellectual security. Intellectual security can be predicted through the scale of creative use of social media platforms, while the critical use factor has no effect. The study recommended the need to include university curricula some courses with the aim of interpreting the skills and characteristics of critical and creative thinking in the form of behavioral practices for the optimal use of social media platforms, and to extract the different effects of social media platforms on intellectual security, and provide the university staff with sufficient concepts and clear facts, to play positive roles In the face of the challenges of intellectual security