برنامج مقترح قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتدريب معلمي العلوم بالمرحلة الإعدادية على استخدام ممارسات العلوم والهندسة (SEPs) أثناء تدريس العلوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية – جامعة عين شمس أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارک الکلية الجامعية بالقنفذة – جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء برنامج تدريبي مقترح لمعلمي العلوم بمصر قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS)لتنمية قدرتهم على استخدام ممارسات العلوم والهندسة (SEPs) أثناء تدريس العلوم. ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتحديد مدى استخدام معلمو العلوم بالمرحلة الإعدادية لممارسات العلوم والهندسة بمعايير العلوم للجيل القادم بداخل الفصول ، وذلک من خلال استخدام التقرير الذاتي لهم، حيث قام الباحث بإعداد استبيان تکون من ( 8 ) بنود تمثل ممارسات العلوم والهندسة وقام بتطبيقه على مجموعة من معلمي العلوم بمحافظة القاهرة الکبرى تکونت من ( 25 ) معلماً ومعلمة. کما قام الباحث بإعداد استبيان أخر تکون من ( 16 ) بنداً لبيان مدى تطبيق الطلاب لممارسات العلوم والهندسة أثناء حصص العلوم. قام الباحث بتحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمي العلوم في ضوء ممارسات العلوم والهندسة من خلال إعداد استبيان مخصص لذلک تکون من ( 8 ) أبعاد أساسية تمثل ممارسات العلوم والهندسة، کما أشتمل على ( 86 ) بند فرعي، وتم تطبيقه على معلمى العلوم. وقد أظهرت نتائج البحث أن معلمو العلوم يستخدمون ممارسات العلوم والهندسة بدرجة " متوسطة " ، کما أن استخدامهم لبعض الممارسات کان بدرجة " منخفضة " وذلک في ضوء التقرير الذاتي لهم. کما أظهرت نتائج البحث أن تطبيق الطلاب لممارسات العلوم والهندسة کان بدرجة " منخفضة " بشکل عام. أوضحت النتائج أن هناک حاجة " کبيرة " لتدريب معلمي العلوم على استخدام ممارسات العلوم والهندسة. استخدم الباحث ما تم التوصل إليه من نتائج في بناء البرنامج التدريبي المقترح الذي تکون من ( 5 ) أيام تدريبية بواقع ( 6 ) ساعات يومياً، وبمجموع ( 30 ) ساعة تدريبية و ( 10 ) وحدات تدريبية. وقد قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات التي يمکن أن تسهم في تطوير التربية العلمية بشکل عام، وفي إعداد معلم العلوم وتدريبه بشکل خاص.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Proposed Next Generation Science Standards (NGSS) program to train middle school science teachers on the use of science and engineering practices (SEPs) while teaching science

المؤلف [English]

  • Moharram Mohamed Afifi
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods Faculty of Education - Ain Shams University Associate Professor of Curriculum and Instruction Al - Qunfudah University College - Umm Al - Qura University
المستخلص [English]

          This research aims at introducing a suggested training program for science teachers in Egypt based on Next Generation Science Standards [NGSS] for developing Science teachers’ ability in using Science and Engineering Practices [SEPs] in science teaching. To achieve this goal the researcher measured the degree of using [SEPs] among science teachers in preparatory school, through their self – report. The researcher prepared a questionnaire consisted of (8) items that express the [SEPs] and applied it to a group of science teachers consisted of (25) teachers. The researcher also prepared another questionnaire consisted of (16) items to measure the degree of the applications of the [SEPs] in science classrooms that made by students. The researcher defined the need of science teachers for training in light of [SEPs] through preparing a questionnaire for this purpose which consisted of (8) basic domains that express [SEPs], and with (86) items, and was applied to science teachers’ group. Results showed that the degree of science teachers’ usage of the [SEPs] is “Moderate “, and some practices was with a “Low” usage degree from their self - report. Result also revealed that students’ applications of [SEPs] is “Low” in general. Results also revealed the “High” degree of science teachers’ training need of using [SEPs]. The researcher used the results in constructing the suggested training program, which consisted of (5) training days, with (6) hours daily and total of (30) training hours, and (10) training units. The research introduced some recommendations and suggestions which may contribute to developing science education in general and science teacher preparation and training.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Next Generation Science Standards [NGSS]
  • Science and Engineering Practices [SEPs]
  • Teacher training – Science Education – training programs