فاعلية برنامج تعليمي مقترح لتنمية مهارات تصميم التلعيب وتوظيفه لدى طالبات دبلوم التعلم الإلکتروني العالي وتصوراتهن نحوه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک قسم تقنيات التعليم کلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن فاعلية برنامج تعليمي مقترح  لتنمية مهارات تصميم التلعيب وتوظيفه لدى طالبات دبلوم التعلم الإلکتروني وتصوراتهن نحوه، وقد أجريت على عينة تکونت من (24) طالبة من طالبات دبلوم التعلم الإلکتروني. ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة بإعداد قائمة بمعايير تصميم التلعيب واستبيان حول تصورات الطالبات نحوه، بالإضافة إلى بناء اختبار معرفي يقيس الجانب المعرفي للمحتوى العلمي  وبطاقة تقييم  تقيس الأداء المهارى لمحتوى البرنامج بهدف تحديد مستوى الطالبات قبل وبعد البرنامج التعليمي. وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج التعليمي المقترح  لتنمية مهارات تصميم التلعيب وتوظيفه لدى طالبات دبلوم التعلم الإلکتروني وارتفاع تصورات الطالبات نحو توظيف التلعيب ومتطلبات استخدامه في العملية التعليمية. وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة، قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed educational program in the development of the Gamification design and employment for students in the e-learning High Diploma and their perceptions towards it

المؤلف [English]

  • Hanan Al Zain
Associate Professor Department of Educational Technologies Princess Nourah bint Abdulrahman University Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of a proposed educational program in in the development of the Gamification design and employment for students in the e-learning High Diploma and their perceptions towards it. It was conducted on a sample of 24 female students studying  e-learning High Diploma. In order to achieve the objectives of the study, the researcher prepared a list of Gamification design criteria  and a questionnaire about the perceptions of the students towards it, in addition to a cognitive test to measure the cognitive aspect and an assessment tool to measure the technical performance. The results showed the effectiveness of the proposed educational program in the development of the Gamification design and employment for students in the e-learning High Diploma and the high perceptions of students towards the employment of Gamification and its requirements in the educational process. In light of the results of the study, the researcher presented a set of recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Educational program- Gamification- E-learning High Diploma- Perceptions