فاعلية استخدام برنامج تعليمي قائم على التلمذة المعرفية في تنمية المفاهيم النحوية والقدرة على حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج اللغة العربية وأساليب تدريسها المشارک قسم المناهج وتکنولوجيا التعليم-کلية التربية-جامعة الطائف

2 أستاذ مناهج اللغة العربية وأساليب تدريسها المشارک قسم المناهج وتکنولوجياالتعليم-کلية التربية-جامعة الطائف

المستخلص

       جاءت هذه الدراسة بهدف الوقوف على فاعلية استخدام برنامج تعليمي قائم على التلمذة المعرفية في تنمية المفاهيم النحوية والقدرة على حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالطائف، ولتحقيق ذلک اتبعت الدراسة التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة، وقد تکونت عينة الدراسة من (57( تلميذًا في الصف السادس الابتدائي، وقد قُسِّم التلاميذ إلى مجموعتين: تجريبية (28) تلميذًا، وضابطة (29) تلميذًا، ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم اختبار المفاهيم النحوية، ومقياس القدرة على حل المشکلات، وطُبِّق على المجموعتين قبليا وبعديا، والبرنامج التعليمي القائمعلىنموذجالتلمذة المعرفية؛ ليتمّ استخدامه أثناء عملية التدريس لتلاميذ المجموعة التجريبية،ودلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية التي درست بالبرنامج التعليمي القائمعلى التلمذة المعرفية، وأوصت الدراسة بأهمية توظيف التلمذة المعرفية، وإجراءمزيدٍمنالدراساتعنفاعلية التلمذة المعرفية فيفروعاللغةالعربية الأخرىمثل: البلاغةوالأدب، أو تأخذ بمتغيرات أخرى لم تتناولها هذه الدراسة کالجنس والمرحلة الدراسية مثلا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of Using an Educational Program Based on Cognitive Apprenticeship in Developing Grammatical Concepts and Problem-solving Ability of Primary Stage Pupils in Taif

المؤلفون [English]

  • Mohammed Al-Zahrani 1
  • Eyad Abu Rahma 2
1 Associate Professor of Arabic Language Curricula and Teaching Methods Department of Curriculum and Instructional Technology, Faculty of Education, Taif University
2 Associate Professor of Arabic Language Curricula and Teaching Methods Department of Curriculum and Technology of Education - Faculty of Education - Taif University
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the effectiveness of using an educational program based on cognitive apprenticeship in developing grammatical concepts and problem-solving ability of primary stage male pupils in Taif. The study followed a quasi-experimental design of two groups: experimental and control. The sample of the study consisted of (57) male pupils, divided into two groups: experimental (28) pupils, and control (29) pupils, chosen from the sixth grade of the primary-school pupils. The study applied the following tools: a grammatical concepts test and a problem-solving scale. The experimental group was taught using the educational program while the control group was taught using the regular way. The results indicated that there were statistically significant differences in favor of the experimental group that studied the educational program based on cognitive apprenticeship. The study recommended using the cognitive apprenticeship, and conducting further studies on the effectiveness of cognitive apprenticeship in other branches of Arabic such as rhetoric and literature, or taking other variables not covered by this study, such as gender and the school stage, for example.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • an educational program
  • cognitive apprenticeship
  • grammatical concepts
  • problem solving
  • primary-stage pupils