التَّسامي بالذات والشَّغف والکمالية العُصَابية کمُنَبِّئَات بالهناء الذاتي في العمل لدى معلمات رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد-قسم الصحة النفسية-کلية التربية-جامعة سوهاج.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة الارتباطية بين الهناء الذاتي في العمل والتسامي بالذات والشغف والکمالية العصابية، والتعرف على مدى إسهام هذه المتغيرات في التنبؤ بالهناء الذاتي في العمل لدى معلمات رياض الأطفال. وتکونت عينة الدراسة من (163) معلمة رياض أطفال بسوهاج، متوسط أعمارهن الزمنية (33,10) سنة، وانحراف معياري قدره (3,99)، واستخدمت الدراسة مقياس الهناء الذاتي في العمل، والتسامي بالذات، والشغف، وهذه المقاييس من إعداد الباحث، کما تمتْ ترجمة مقياس الکمالية العصابية. وأشارت النتائج إلى وجود علاقات ارتباطية موجبة وسلبية ودالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين الهناء الذاتي في العمل، کل من: التسامي بالذات (ر=0,743)، والشغف الانسجامي (ر=0,744)، والشغف القهري (ر=-0,514)، والکمالية العصابية (ر=-0,608)، وأن هذه المتغيرات تتنبأ بالهناء الذاتي في العمل بنسبة إسهام بلغت (69,2%)، وجاء متغير الشغف الانسجامي کأقوى المتغيرات تنبؤًا بالهناء الذاتي في العمل، ويفسر منفردًا ما نسبته (55,3%) من التباين في الهناء الذاتي في العمل لدى عينة الدراسة، کما وُجِدَتْ مسارات دالة إحصائيًا لتأثيرات کل من: التسامي بالذات، والشغف ببعديه: الانسجامي، والقهري، والکمالية العصابية في الهناء الذاتي في العمل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Self-Transcendence, Passion, and Neurotic perfectionism as predictors of Subjective well-being at work among kindergarten teachers.

المؤلف [English]

  • Fathi Hyena
Assistant Professor, Department of Mental Health, Faculty of Education, Sohag University.
المستخلص [English]

The study aimed to explore the relationship between Self-Transcendence, Passion, Neurotic perfectionism, and Subjective well-being at work among kindergarten teachers as well as investigated the possibility of prediction of Subjective well-being at work from Self-Transcendence, Passion, and Neurotic perfectionism. The participants (163 female teachers, Mage = 33. 10, SD = 3,99) were randomly selected from the kindergarten teachers at Sohag. The researcher of this study translated The Big Three Perfectionism Scale (by Smith, et al., 2016), and  prepared scales of Self-Transcendence, Passion, and well-being at work. Results of the study indicated that: (1) There was positive statistically significant relationship between Subjective well-being at work and Self-Transcendence (r=0.743), Harmonious passion (r=0.744), and There was negative statistically significant relationship between Subjective well-being at work and obsessive passion (r=-0.514), Neurotic perfectionism (r=-0.608). (2) These variables explain about (69.2%) of the variation in Subjective well-being at work among. Harmonious passion was the strongest variable and  explain about (55.3%) of the variation in Subjective well-being at work. (3) There were statistically positive effects of Self-Transcendence, Passion, and Neurotic perfectionism on Subjective well-being at work.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Self-Transcendence
  • Passion
  • Neurotic perfectionism
  • Subjective well-being at work
  • Kindergarten Teachers