برنامج إرشادي لتنمية الذکاء الوجداني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة القنفذة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجستير في التوجيه والإرشاد النفسي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي في تنمية الذکاء الوجداني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة القنفذة، ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الدراسة المنهج التجريبي، حيث تکونت عينة الدراسة الکلية من (34) تلميذاً تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين، ضابطة وتجريبية, واشتملت أدوات الدراسة على البرنامج الإرشادي (إعداد الباحث) والذي تعرضت له المجموعة التجريبية فقط، ومقياس الذکاء الوجداني (إعداد الباحث) حيث تم التحقق من صدقه وثباته ومن ثمَّ تم تطبيقه على مجموعتي الدراسة قبلياً وبعدياً, وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة أظهرت نتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج (القياس القبلي) وبعد تطبيقه (القياس البعدي) وذلک في جميع أبعاد الذکاء الوجداني ودرجته الکلية لصالح القياس البعدي، وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لمقياس الذکاء الوجداني (الأبعاد والدرجة الکلية) لصالح المجموعة التجريبية، فيما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس الذکاء الوجداني (الأبعاد والدرجة الکلية) بعد تطبيق البرنامج (القياس البعدي) وبعد فترة المتابعة (القياس التتبعي)، مما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي المستخدم في تنمية الذکاء الوجداني لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية واستمرار فاعليته بعد فترة المتابعة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Extension program for the development of emotional intelligence among primary school students in Qunfudah

المؤلف [English]

  • Attia Ali Zubaidi
Researcher Master in counseling and psychological counseling
المستخلص [English]

The study aimed at identify the effectiveness of counseling program for developing emotional intelligence among primary school pupils in qunfudah governorate. To achieve this goal, the study was followed by the experimental method, then a sample consisted from 34 students randomly selected, and were divided into two equal groups, experimental and control group. The study tools included the counseling program ((By: the researcher), which was exposed to the experimental group only, and the scale of emotional intelligence (By: the researcher), where the validity and reliability was verified and then applied to the both study groups. By using the appropriate statistical methods, the results of the existence of statistically significant differences were found at the level of (α ≤ 0.05) among the average scores of the experimental group members in pre& posttest for emotional intelligence scale in favor of posttest, and there were statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) among experimental and control groups in posttest for emotional intelligence scale in favor of experimental group, while there weren't statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) among the average scores of the experimental group members in posttest& follow test for emotional intelligence scale. Which indicates the effectiveness of the counseling program used in the development of emotional intelligence in primary school students and its continued effectiveness after the follow-up period.