المسؤولية المهنية لأعضاء هيئة التدريس:- مدخلاً لتحقيق جودة التعليم الجامعى دراسة حالة بجامعة المنيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية – جامعة المنيا

المستخلص

هدف هذا البحث الى تعرف درجة ممارسة المسؤولية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بمجالاتها الفرعية (الأکاديمية والأخلاقية والإنسانية والعلمية/ التنموية والقانونية والمجتمعية) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس أنفسهم، وکذلک من وجهة نظر الطلاب، کما هدف أيضا الى تعرف إذا کانت هناک فروق ذات دلالة احصائية يبن طلاب الکليات النظرية والکليات العلمية فى درجة ممارسة مجالات المسؤولية المهنية لأعضاء هيئة التدريس
          استخدم البحث المنهج الوصفى، بالإضافة الى دراسة الحالة، واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع المعلومات حيث وجُهت استبانه الى عينة من أعضاء هيئة التدريس بلغ عددهم (152) عضو هيئة تدريس بنسبة (38.7%) من المجتمع الأصل (391) ببعض کليات الجامعة (التربية والآداب والعلوم والحاسبات والمعلومات)، کما وٌجهت استبانة أخرى الى الطلاب الذين بلغ عددهم (630) طالبا بنفس الکليات منهم (466) طالبًا وطالبة بالکليات النظرية (164) طالبًا وطالبة بالکليات العلمية، وذلک بنسبة (28.25%) من المجتمع الأصل (2450) طالبًا وطالبة من السنة الرابعة، وقد عٌولجت البيانات احصائيًا باستخدام نسبة متوسط الاستجابة، واختيار (ز) للفروق بين الکليات النظرية والکليات العلمية.
          أظهرت النتائج أن درجة ممارسة مجالات المسؤولية المهنية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جاءت مرتفعة حيث تراوحت بين (0.95، 0.82) فى جميع مجالات المسؤولية المهنية ماعدا المسؤولية المجتمعية حيث جاءت درجة الممارسة عليها متوسطة (0.68).
          ولکن من وجهة نظر الطلاب جاءت درجة ممارسة مجالات المسؤولية المهنية مرتفعة فى المسؤولية الأخلاقية (0.71)، ومتوسطة فى مجالات المسؤولية الأکاديمية (0.66)، والقانونية (0.65)، والإنسانية (0.63) وجاءت منخفضة فى المسؤولية المجتمعية (0.62).
          کما أنه ليست هناک فروق ذات دلالة إحصائية بين درجة ممارسة مجالات المسؤولية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بين طلاب الکليات النظرية وطلاب الکليات العلمية
          وقدم الباحث فى نهاية البحث مجموعة من الآليات لتفعيل ممارسة مجالات المسؤولية المهنية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة لتحقيق جودة التعليم الجامعى

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Summary of The Research The Professional Responsibility of Staff Faculty Members to Achieve the Quality of University Teaching Case Study on Minia University

المؤلف [English]

  • Hashim Abdulrahman
Assistant Professor of Education, Faculty of Education, Minia University
المستخلص [English]

This research aims to identify the degree of professional responsibility of University staff memers in their sub-fields (Academic-Ethical-humanne, scientific, developmental, legal and social from the staff members point of view as well as from the students point of view. Also the research aims to identify if there are statistically significant differences between theoretical and scientific colleges students relating to the degree of practice areas of professional responsibility for University staff members
The resrach used the discriptive approach as well as the case study. The questionnaire was used as a tool for gathering information. A questionnaire was applied to a sample of (152) faculty stagg members at a ratio of (38,7%) from the original community. (391) located at some faculties such as (Education, Arts, Science and Computing amd Informatuion)
Abother questionnaire was applied to a sample of students counted (466) (a male and females ones) who joined theoretical faculties and (164) students who joined practical faculties, At the ratio of 28.25% from the original community (2450) students from the fourth year (Both females and males)
The data were processed statistically using the Average Response Rate and Z test for the differences between theoretical colleges and practical colleges
The results showed that the degree of practising the areas of professional responsibility from the staff members point of view, were high. They ranged between 95, and 82, in all areas of professional responsbility except comnunity responsibility, where the degree of practice was low (68,)
However from the students' point of ciew, the degree of practice of the areas of professional responsibility was high in moral responsibility (71,) yet Average at Aca\demic Responsibility (66,) at legal (65.) humanne (63.) As for social responsibility the results were of lowsignificance (62.)
There were no statistically significant differences between the degree of practice at the areas of professional responsibility for staff members anong students of theoretical colleges and students of practical colleges
At the end of the researcher presented a set of mechanisms to activate the practice of professional responsibility areas for University staff members to achieve the faculty of university teaching