إستراتيجية التفکير البصري في تدريس التربية الفنية على تنمية التذوق الفني لدى طالبات الصف السادس الابتدائي في مدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس – کلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدفت الدراسة تعرًّف أثرإستراتيجية التفکير البصري في تدريس التربية الفنية على تنمية التذوق الفني لدى طالبات الصف السادس الابتدائيفي مدينة الرياض. وتکونت عينة الدراســــــــــــــة من (46) طالبة من طالبات الصف السادس الابتدائي. حيث مثَّلت (24) طالبة منها المجموعة التجريبية ودُرست باستراتيجية التفکير البصري، و(22) طالبة للمجموعة الضابطة، ودُرست بالطريقة التقليدية في التدريس، وطُبق اختبار التذوق الفني قبليًّا وبعديًّا على عينة الدراسة. وتوصّلت الدراسة إلى:
وجود فرق ذو دلالة إحصائية ( عند مستوى دلالة 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في اختبار التذوق الفني البعدي لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of the Visual Thinking Strategy in teaching art education on developing art appreciation among 6th grade students in the City of Riyadh

المؤلف [English]

  • Intisar Abdulaziz Almogren
Department of Curriculum and Instruction - Faculty of Education Princess Nora bint AbdulRahman University Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aims at identifying the effect of Visual Thinking Strategy in teaching art education on developing art appreciation among 6th grade students in the City of Riyadh. The study sample consisted of (42) female students from the sixth grade. (24) students formed the experimental group and were instructed in the Visual Thinking Strategy; where the other (22) students formed the control group and were taught in the conventional/ traditional method of teaching. A pre- and post-  art appreciation test was conducted on study sample. The study concluded that:
Differences of statistical indication (at indication level  0.05) between students’ average grades in both the experimental group and the control group on the  art appreciation test   existed in favour of the experimental group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Visual Thinking Strategy
  • Visual thinking
  • art appreciation
  • Art Education
  • primary school