فاعلية الذات الإبداعية وعلاقتها بأنماط الاستثارة الفائقة وأساليب التعلم النوعية ((Memletics لدى طلبة مدرسة المتفوقين الثانوية في العلوم والتکنولوجيا (STEM)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوى المساعد کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

تتحدد أهداف البحث الحالى فى الکشف عن مستوى کل من: فاعلية الذات الإبداعية، وأنماط الاستثارة الفائقة وأساليب التعلم النوعية (ميمليتکس) Memletics، وتأثير النوع الاجتماعى في کل متغير منهم، بالإضافة إلى الکشف عن طبيعة العلاقات الارتباطية بين فاعلية الذات الإبداعية، وکلا من: أنماط الاستثارة الفائقة، وأساليب التعلم النوعية(ميمليتکس) Memletics، وبتطبيق مقياس أبوت (Abbott, 2010) لقياس فاعلية الذات الإبداعية، تعريب وإعداد/الباحثة، ومقياس أنماط الاستثارة الفائقة (OEQ-II)، لقياس أنماط الاستثارة الفائقة، تعريب وإعداد/الباحثة، ومقياس أساليب التعلم النوعية (ميمليتکس) لقياس أساليب التعلم النوعية المفضلة، تأليف/(Wheitly, 2006)، تعريب وإعداد/الباحثة، وذلک على عينة کلية (269) طالب وطالبة من طلبة الصفوف الثلاث بمدرسة المتفوقين الثانوية فى العلوم والتکنولوجيا (140 من الذکور، 129 من الإناث)، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (15- 18) سنة، بمتوسط (16,5) سنة، وانحراف معيارى (± 1,8)، وذلک فى الفصل الدراسى الأول من العام الدراسى 2018/2019، وبمعالجة بيانات البحث باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، تم التوصل إلى ارتفاع مستوى فاعلية الذات الإبداعية السائدة لدى طلبة مدرسة المتفوقين الثانوية فى العلوم والتکنولوجيا (STEM)، في حين کان مستوى الاستثارة النفسية الفائقة کان مرتفعاً في جميع المجالات ماعدا الاستثارة الانفعالية الفائقة فکان المستوى فيها متوسطاً، وبالنسبة لمستوى أساليب التعلم النوعية المفضلة کان المستوى السائد هو المستوى المرتفع، وتم ترتيب أساليب التعلم النوعية وفقاً لدرجة تفضيل المشارکين في عينة البحث على النحو التالى: أسلوب التعلم الجماعى، أسلوب التعلم السمعى، أسلوب التعلم اللفظى، أسلوب التعلم الجسمى، أسلوب التعلم المنطقى، أسلوب التعلم الفردى، وأخيراً أسلوب التعلم البصرى. کما توصلت نتائج البحث إلى وجود تأثير للنوع في فاعلية الذات الإبداعية، وتم التوصل إلى وجود فروق دالة إحصائيا في کل من: فاعلية الذات في التفکير الإبداعي، وفاعلية الذات في الأداء الإبداعي، وفاعلية الذات الإبداعية لصالح الاناث، في حين کانت الفروق في کل من: الاستثارة الحسية الفائقة، والاستثارة الانفعالية الفائقة لصالح الاناث، وأما الفروق في الاستثارة التخيلية الفائقة فکانت لصالح الذکور، وبالنسبة لأساليب التعلم النوعية المفضلة کانت الفروق في أساليب التعلم التالية: البصرى، الجسمى، والفردى لصالح الاناث، وفى أسلوب التعلم المنطقى لصالح الذکور. بالإضافة إلى وجود علاقات ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين فاعلية الذات الإبداعية وکلا من أنماط الاستثارة الفائقة وأساليب التعلم النوعية المفضلة. وتم مناقشة هذه النتائج فى ضوء الإطار النظرى ونتائج الدراسات السابقة، وتقديم بعض التوصيات والمقترحات النفسية والتربوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Creative Self-Efficacy and Its Relationship to Overexcitability Patterns and Specific Learning Styles (MEMLETICS) for STEM Schools Students

المؤلف [English]

  • Kawthar Muhammad Abu Qura
Assistant Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Kafr El Sheikh University
المستخلص [English]

This current research aims at revealing the level of: creative self-efficacy, overexcitability patterns, learning specific styles (MEMLETICS) and the impact of social type of each variable, as well as revealing the nature of the correlative relationships between creative self-efficacy and both overexcitability patterns and specific learning styles (MEMLETICS). By applying the scale of Abbot for measuring creative self-efficacy, overexcitability questionnaire for measuring overexcitability patterns and the scale of learning specific styles (MEMLETICS) for measuring learning specific favorite styles (MEMLETICS)  authored by (Wheitly, 2006) translated and prepared by the researcher, on a total sample of (269) students from the three grade of STEM schools (140 male, 129 female) ages ranged from (15) and (18) years, average (16.5) years, and a standard deviation of (± 1,8), and this was in the first semester of the academic year 2018/2019, and by using the appropriate statistical methods data, it was concluded to raising the level of creative self-efficacy for STEM school students while the level of psychological overexcitability was high in all fields except emotional overexcitability which its level was intermediate. As for learning specific favorite styles, the dominant level of was high. Learning specific styles were arranged according to the degree of preference of the participants in the research sample as follows: group learning style, auditory learning style, verbal learning style, physical learning style, logical learning style, individual learning style, and finally visual learning style. Also, among the results of the research is that gender effects of creative self- efficacy and that there are statistically significant differences in self-efficiency in creative thinking, self-efficiency in creative performance and creative self- efficacy in favor of females. While differences in sensual overexcitability and emotion overexcitability were in favor of females, the differences in imagination overexcitability were in favor of males. As for learning specific favorite styles, the differences in the following learning styles: visual, physical, individual were in favor of females, and the differences in the logical learning style were in favor of males. In addition, there are statistically significant positive correlations between the creative self- efficacy and both overexcitability patterns and MEMLETICS learning specific favorite styles. These results have been discussed in light of the theoretical framework and the results of previous studies, and some psychological and educational recommendations and suggestions were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creative Self-efficacy
  • Overexcitability patterns
  • Specific Learning Styles (MEMLETICS)
  • STEM school students