سمات خارطة الطلاب الموهوبين والمتفوقين الدارسين بجامعة الملک فيصل وسبل الرعاية المقترحة لهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ الإدارة التربوية المشارک بجامعة الملک فيصل

المستخلص

    هدفت هذه الدراسة التعرف على سمات خارطة الطلاب الموهوبين والمتفوقين الدارسين بجامعة الملک فيصل، وإلى تحديد أنماط الرعاية المناسبة للطلاب الموهوبين بالجامعة، واعتمدت المنهج المزدوج الوصفي والکمي، تکونت عينة الدراسة من الطلاب الموهوبين والمتفوقين  بمرحلة البکالوريوس وعددهم(153) تم اختيارهم بشکل قصدي وفق معايير محددة من بين(24920 ) طالب وطالبة خلال العام الدراسي 2018/ 2019م. وقد استخدام نموذج مسحي يعتمد على ترشيح الطالب من خلال الکلية، إلى جانب مقابلة مفتوحة شبه مقننة مع الخبراء، وقد تم التأکد من صدق وثبات الأدوات بالطرق المناسبة. وأظهرت نتائج الدراسة المواهب الفنية کانت الأکثر انتشاراً في کليات الجامعة بنسبة (64.5%)، تليها المواهب الأکاديمية والعلمية بنسبة (31.8%)، وان کلية العلوم استحوذت على معظم المواهب، وأن البرامج الاثرائية الخارجية هي الأنسب لطلاب المرحلة الجامعية. واوصت الدراسة ضرورة تبني الجامعات برامج لرعاية الموهوبين ضمن النظام الأساسي للتعليم، وضرورة اعتماد لوائح موحدة بما يخص الطلاب الموهوبين بالجامعات السعودية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Features of the Map of Gifted and High Achievement Students at King Faisal University and the ways of care offered to them

المؤلفون [English]

  • Fathi Abu Naser
  • Hamdan Mohammed
  • Shoaib Jamal Saleh
  • Yousry Zaki Abboud
Associate Professor of Educational Administration, King Faisal University
المستخلص [English]

This study aimed to identify the characteristics of the map of gifted and high achievement students at King Faisal University and to identify the appropriate care patterns for talented students in the university.both descriptive and quantitative method used. The sample of the study consisted of gifted and high achievement students in the bachelor's degree (153) who were selected according to specific criteria from (24920) students during the academic year 2018/2019. A survey model based on student nomination used through the college; along with an open, semi-formal interview with the expert. The results of the study showed that the Artistic talents were the most prevalent in the faculties of the university by (64.5%) followed by academic and scientific talents by (31.8%) and that the college of Science acquired most of the talents, and  that external enrichment programs are the most appropriate for the  university students. The study recommended the need for universities to adopt programs for the care of talented students within the basic education system, and the need to adopt unified regulations for gifted students in Saudi universities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Map of Talented Students
  • King Faisal University
  • Gifted Education
  • Higher Education