فعالية برنامج قائم على الحل الإبداعي للمشکلات فى خفض الإرهاب النفسى لدى طلاب جامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک وأستاذ علم النفس التعليمي کلية التربية - جامعتي الطائف والأزهر

2 أستاذ علم النفس المشارک(المساعد) کليتي الآداب والتربية - جامعتي الطائف والأزهر

3 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية - جامعة الطائف

4 أستاذ علم النفس المساعد عمادة الدراسات المساندة – جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على الحل الإبداعي للمشکلات في خفض الإرهاب النفسي لدى طلاب جامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (14) طالبًا، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى سبعة طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية سبعة طلاب بالمجموعة الضابطة، حيث أعد الباحثون الأداتين التاليتين (مقياس الإرهاب النفسي، البرنامج القائم على الحل الإبداعي للمشکلات) وتعرضت المجموعة التجريبية للبرنامج القائم على الحل الإبداعي للمشکلات بواقع (18) جلسة بمعدل جلستين أسبوعيًا، وبعد انتهاء البرنامج تم تطبيق مقياس الإرهاب النفسي، وتم إعادة التطبيق بعد مرور شهر من التطبيق الأول، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختباري مان ويتنى، ويلکوکسون وأهم ما توصلت إليه نتائج البحث هو خفض الإرهاب النفسي لدى طلاب المجموعة التجريبية خلال القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرارية الأثر الإيجابي للبرنامج خلال القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور شهر من القياس البعدي، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري ونتائج البحوث السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The effectiveness of a program based on the creative problem solving in reducing psychological terrorism among the students of Taif University

المؤلفون [English]

  • Walid Mohamed Khalifa 1
  • majid euthman eisaa 2
  • Hassanein Younis Atta 3
  • Rehab Ahmed Ragheb 3
  • Ahmed Deif Keshar 4
1 Associate Professor of Special Education and Professor of Educational Psychology College of Education - Taif and Al - Azhar Universities
2 Associate Professor of Psychology (Assistant) College of Arts and Education - Al-Taif and Al-Azhar Universities
3 Associate Professor of Special Education College of Education - Taif University
4 Assistant Professor of Psychology Deanship of Support Studies - Taif University
المستخلص [English]

The objective of the research was to verify the effectiveness of a program based on the creative problem solving in reducing psychological terrorism among the students of Taif University. The sample consisted of (14) students. The sample was divided into two groups: the first (7) students in the experimental group and the second the (7) students in the control group. The experimental group of the training program based on creative solution of the problems was conducted with (18) sessions at the rate of two sessions per week. After the training program, the psychological terrorism scale was applied The most important finding of the research results was to reduce the psychological terrorism of the experimental group's students during the post-measurement when compared with the students of the control group. In addition, The positive impact of the program was sustained during the experimental measurement of the experimental group after one month of telemetry. The results were interpreted in light of the theoretical framework and the results of previous research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creative Problem Solving
  • Psychological Terrorism
  • Students of Taif University