سياسات مقترحة لإعداد المعلم في المملکة العربية السعودية في ضوء رؤية 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التعليم – تعليم الرس المملکة العربية السعودية

2 وزارة التعليم – تعليم جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى وضع سياسة مقترحة لإعداد المعلم في المملکة العربية السعودية في ضوء رؤية المملکة 2030، والتعرف على واقع إعداد المعلم في المملکة العربية السعودية؛ لتساهم في النهوض بإعداد المعلم وتمکينه من دعم العملية التعليمية لتحقيق أهداف رؤية 2030 المملکة العربية السعودية.
ولتحقيق أهداف الدراسة وجمع البيانات استخدماستخدم الباحثان المنهج الوصفي الوثائقي، بالإضافة إلى توظيف التحليل الرباعي (SWOT analysis) لتحليل الوضع الراهن کمدخل من مداخل مفاهيم وأساليب التخطيط الإستراتيجي، مع عرض طرق إعداد المعلم في المملکة.
          وتوصلت نتائج الدراسة من خلال تحليل الوضع الراهن للبيئة الداخلية والذي أظهر تأثرها بعوامل قوة وعوامل ضعف، وکما تبين أن هناک مجموعة من الفرص والتحديات في البيئة الخارجية لنظام إعداد المعلم إلى وضع أربع سياسات مقترحة لإعداد المعلم وهي:
-        جودة إعداد المعلمين، فالتعليم هو الرکيزة الأساسية للازدهار والابداع في المجتمع، وجودة التعليم في مجتمع لا تقل أهمية عن التنمية الاقتصادية.
-        اجتذاب أفضل المرشحين لمهنة التعليم الذين تم تدريبهم تدريبا جيدا في نوعيته يوفر التوازن بين معرفة المواضيع التي ستدرس ومعرفة طرائق التدريس.
-        أهمية تطوير نظام للتقدم للمهنة يستند إلى معايير وآليات علمية.
-        نشر المعلمين في المناطق التي هي بأمس الحاجة إليهم، ومنحهم التعويض اللازم والمکافآت المالية والسکن والدعم الجيدين في شکل فرص للتنمية المهنية.
وبناءً على نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Suggested policies for teacher preparation in Saudi Arabia in the light of Vision 2030

المؤلفون [English]

  • khalid almnswr 1
  • ebdalezyz muhamad alghamidi 2
1 Ministry of Education Saudi Arabia
2 Ministry of Education - Jeddah Education Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to develop the proposed policy in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the vision of the Kingdom 2030 and to prepare the teacher in Saudi Arabia to contribute to the development of the teacher and enable him to support the educational process to achieve the objectives of Vision 2030.
To achieve the objectives of the study and data collection, the researchers used the descriptive method, in addition to using the SWOT analysis to analyze the current situation as an input to the concepts and methods of strategic planning.
The results of the study were analyzed by analyzing the current state of the internal environment, which showed that it was influenced by factors of strength and weakness factors. It was also found that there are several opportunities and challenges in the external environment of the teacher preparation system:
-     The quality of teacher preparation, education is the cornerstone of prosperity and creativity in society, and the quality of education in society is as important as economic development.
-     Attracting the best candidates for the teaching profession who have been well trained in quality provides a balance between the knowledge of topics to be studied and the teaching methods.
-     The importance of developing a system of progress for the profession based on scientific standards and mechanisms.
-     Spreading teachers in areas where they are most needed, giving them the necessary compensation, financial rewards, housing and good support in the form of opportunities for professional development.
Based on the results of the study, a number of recommendations and proposals were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Education Policies
  • Teacher Preparation
  • Vision Saudi Arabia 2030