فاعلية استخدام استراتيجية(فکر ـ زاوج ـ شارک) في تدريس تنفيذ منهج رياض الأطفال المطور على تنمية مهارات التواصل الشفوي لدى أطفال الروضة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس وعميد کلية التربية الرياضية -جامعة سوهاج

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية-جامعة سوهاج "

3 مدرس المناهج وطرق التدريس -کلية التربية – جامعة سوهاج

4 باحثة بقسم المناهج وطرق التدريس -کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي تنمية بعض مهارات التواصل الشفوي (الاستماع والتحدث) لدى أطفال الروضة، وذلک باستخدام استراتيجية (فکر ـ زاوج ـشارک) من خلال تحقيق بعض مؤشرات منهج الروضة (حقي: ألعب وأتعلم وأبتکر)، وتم إعداد المواد والأدوات التالية: دليل المعلمة، بطاقات تقويم الأطفال، قائمة بمهارات التواصل الشفوي، واختبار مهارات التواصل الشفوي.
توصل البحث الحالي إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0,05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية التى تعلمت باستخدام استراتيجية (فکر ـ زاوج ـ شارک)، ودرجات المجموعة الضابطة التى تعلمت بالطريقة المعتادة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التواصل الشفوي لصالح أطفال المجموعة التجريبية.
وهذا يدل على تحسن واضح في نمو مهارات التواصل الشفوي لدى مجموعة البحث التجريبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of using the strategy (Fikr-Zawaj-Shark) in teaching the implementation of the developed kindergarten curriculum on developing oral communication skills among kindergarten children "

المؤلفون [English]

  • Mahrous Mahrous 1
  • Lamia Abouzeid 2
  • Mahmoud Abdel Baset 3
  • Shadia Abdel Hamid 4
1 Professor of curriculum and teaching methods and Dean of the Faculty of Physical Education - Sohag University
2 Assistant Professor of Curriculum and Instruction Faculty of Education - Sohag University
3 Lecturer of Curriculum and Instruction - Faculty of Education - Sohag University
4 Researcher, Department of Curriculum and Instruction, Faculty of Education, Sohag University
المستخلص [English]

this research aimed to some of the skills of oral communication (listening and speaking) among kindergarten children, using Fikr Zaj Sharek's strategy through achieving some indicators of the kindergarten curriculum (right: play, learn and innovate).
     The following materials and tools have been prepared:  The parameter guide,  Children's calendar cards,  oral communication skills List oral communication skills test.
The current search results are:
. The presence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group using the strategy that I learned (the thought of pairing participated), and the degree of the control group, which I learned in the usual way in the post application to test the oral communication skills for the benefit of the children of the experimental group.
This shows a marked improvement in the growth of oral communication skills in the experimental research group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Strategy (Fikr
  • Zaj
  • Share)
  • kindergarten
  • Oral Communication