فاعلــية "نمــوذج مقــترح لتصميم التدريس الفعال " في تنمية التحصيل الدراسي، وتحسين الاتجاه نحو مادة العلوم لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمنطقة تبوک.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرف تربوي ، قسم العلوم ، الإدارة العامة للتعليم بمنطقة تبوک المملکة العربية السعودية

المستخلص

      هدف البحث إلى تقصي فاعلية استخدام نموذج مقترح لتصميم التدريس الفعال على تنمية التحصيل الدراسي، وتحسين اتجاهات طلاب المرحلة المتوسطة بتبوک نحو مادة العلوم. لتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي؛ حيث تم تدريب معلمي المجموعة التجريبية على استخدام النموذج المقترح، کما تم إعداد اختبار تحصيلي يرتبط بأهداف الوحدات التعليمية المختارة، ثم بناء مقياس الاتجاه نحو العلوم، أيضا تم التحقق من صدق وثبات أداتي الدراسة بالطرق الإحصائية المناسبة. تم اختيار ثلاثة مدارس حکومية متوسطة من مدينة تبوک وهي مدارس: عاصم بن عدي، ومالک بن دينار، وأبوعبيدة، لتطبيق الدراسة، اشتقت منها عينة عشوائية تکونت من (217) طالبًا توزعوا على مجموعتين: الأولى: تجريبية تکونت من (109) طالبًا، أما المجموعة الضابطة فتکونت من (108) طالبًا، تم تطبيق آداتي الدراسة على المجموعتين التجريبية والضابطة قبل وبعد تطبيق النموذج. أظهرت نتائج الدراسة: وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى الدلالة(α= 0.05) في متغير التحصيل الدراسي يعزى لصالح المجموعة التجريبية. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى الدلالة (α= 0.05) في متغير الاتجاه نحو العلوم. أوصى الباحث بضرورة استخدام النموذج في تدريس مادة العلوم، وتدريب المعلمين على آليات تطبيقه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of "Suggested Model for The Effective Teaching Design" of The Academic Achievement and Improving The Attitude Towards Science Among Tabuk Intermediate Stage Students

المؤلف [English]

  • Zafer al-Qarni
Educational Supervisor, Department of Science, General Administration of Education Tabuk, Saudi Arabia
المستخلص [English]

       This research aims to investigating of effectiveness of suggested model for the design of effective teaching on the development of academic achievement and to improve the Attitudes towards science among Tabuk intermediate stage students. In order to achieve the objectives of the study, the semi-experimental method was used. The experimental group teachers were trained to use the suggested model. An achievement test was conducted related to the objectives of the selected educational units, and then a measure of the attitudes towards science was established. Three intermediate government schools were selected from the city of Tabuk: Asim bin Uday, Malik bin Dinar and Abu Ubaida, to implement the study. The random sample consisted of (217) students divided into two groups: The first group consisted of (109) students. The control group consisted of (108) students. The study tools were applied to the- experimental and control groups before and after the application of the model. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (α = 0.05) in the academic achievement variable in favor of the experimental group. The results showed that there were no statistically significant differences at the level (α = 0.05) in the attitudes towards science variable. The researcher recommended the use of the model in the teaching of science, and training teachers on the mechanisms of its application.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Suggested model for the design of effective teaching
  • Design of teaching
  • Methods of Teaching Science
  • Constructivism
  • Attitudes towards science