استقلالية الجامعات السعودية في ضوء الخبرة الأمريکية وتطلعات رؤية المملکة 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

باحثة دکتوراه في إدارة التعليم العالي جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد درجة استقلالية الجامعات السعودية في ضوء الخبرة الأمريکية وتطلعات رؤية المملکة2030من خلال التعريف بمرتکزات ومحاور رؤية المملکة 2030 وتحليل واقع الاهتمام بتطوير التعليم العالي فيها، والوقوف على واقع استقلال الجامعات في الولايات المتحدة الأمريکية، وتحديد درجة استقلال الجامعات السعودية (إدارياً ومالياً وأکاديمياً) في ضوء الخبرة الأمريکية وتطلعات رؤية المملکة2030 من وجهة نظر عينة الدراسة، و تقديم مقترحات لتحقيق ذلک الاستقلال.
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وکانت الأداة استبانة تضمّنت (39) عبارة، وجهت للقيادات الجامعية وأعضاء هيئة التدريس في ثلاث جامعات سعودية تمثل النطاق الجغرافي للملکة العربية السعودية وهي (جامعة الملک سعود بالرياض، جامعة الملک عبد العزيز بجدة، جامعة الملک فهد للبترول والمعادن بالظهران).وکان عددهم (15801) وطبقت الدراسة على عينة حجمها (375) عضو.وأسفرت الدراسة عن عدد من النتائج، من أهمها:

·  أن القيادات الجامعية من أعضاء هيئة التدريس، موافقون بدرجة متوسطة على استقلالية الجامعات السعودية في ضوء الخبرة الأمريکية وتطلعات رؤية المملکة 2030

، وجاءت أبعاد استقلال الجامعات مرتبة تنازليًّا کما يلي: بعد الاستقلال الأکاديمي ثم بعد الاستقلال الإداري وأخيراً بعد الاستقلال المالي.

·  أن القيادات الجامعية من أعضاء هيئة التدريس، موافقون على تحقق الاستقلال الإداري والإستقلال المالي للجامعات السعودية في ضوء الخبرة الأمريکية بدرجة متوسطة، بينما کانت الموافقة على تحقق الاستقلال الأکاديمي بدرجة کبيرة جدًا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The independence of Saudi universities in light of the American experience and the aspirations of the vision of the Kingdom 2030

المؤلفون [English]

  • Amal Al Hamdan
  • Maryam Al - Buqami Street
PhD Researcher in Higher Education Management, King Saud University
المستخلص [English]

The study aimed to determine the degree of the independence of Saudi universities in light of the American experience and the aspirations of the Kingdom's vision 2030 by introducing the concepts and perspectives of the Kingdom's vision 2030, analyzing the reality of interest in the development of higher education, analyzing the reality of independence of the USA universities, determining the degree of the Saudi universities (Administrative, Financial, and Academic), and providing some suggestions to achieve this independence.
The descriptive approach was used in the study using questionnaires (including 39 items) which have been directed to the university’s leaders and academicians in three Saudi universities as follow: Kind Saud University in Riyadh, King Abdulaziz University in Jeddah, and King Fahad University of Petroleum and Minerals in Dhahran. The study population was (15801) leaders and academicians with a sample size of (375) respondents.
The study resulted in a number of results as follows:

The university leaders and academicians are agreed with a moderate level on the independence of the Saudi universities in light of the American university and aspirations of the Kingdom’s vision 2030.
The study raked the three dimensions of independence descending as the following: Academic dimension, then Administrative dimension, and finally the Financial dimension.
The university leaders and academicians are agreed on the administrative and financial independence of the Saudi universities in light of the American experience in a moderate level, while they are strongly agreed on the academic independence.  

الكلمات الرئيسية [English]

  • : University Independence – Academic freedom – KSA Vision 2030