استخدام تقنية الواقع المعزز Augmented Reality في تدريس وحدة الاجهزة التعليمية بمقرر إنتاج واستخدام الوسائل التعليمية في تنمية تحصيل واتجاه طالبات برنامج الدبلوم التربوي بکلية التربية بجامعة حائل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تقنيات التعليم المشارک /بکلية التربية/ جامعة حائل مشرفة قسم تقنيات التعليم / ووحدة التعليم الإلکتروني بکلية التربية بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

من خلال عمل الباحث في تدريس إنتاج واستخدام الأدوات التعليمية لطلاب برنامج الدبلوم التعليمي کملاحظة للطلاب في هذه المرحلة وانخفاض مستوى الطلاب ، وخاصة في ترکيب الأجهزة التعليمية. ونقص الرغبة في دراسة الوحدة ، على الرغم من أهميتها في تدريس المقرر ، وهو مطلب مطلوب في مختلف المجالات ، بما في ذلک مجال التعليم لإخراج الکوادر التعليمية مع القدرة على معرفة أساسيات ترکيب الأجهزة التعليمية ، وهو هدف مهم من أهداف إنتاج المناهج التعليمية في قسم تقنيات التعليم ، وجود تقنية تهدف إلى تمکين طلاب الدبلوم التربوي (المستوى الثاني) من وحدة الأجهزة التعليمية في القرار لإنتاج واستخدام الوسائل التعليمية لذلک ، أجرى الباحث دراسة استکشافية بهدف التأکد من استخدامها وملکيتها ، ومدى استخدام الطلاب لتکنولوجيا الواقع المعزز. ومن هنا کانت الحاجة لإجراء هذه الدراسة ، ومعرفة تأثير استخدام تقنية الواقع المعزز في وحدة إنتاج واستخدام الوسائل التعليمية لطلاب المستوى الثاني. النهج التعليمي
م تکن هناک فروق ذات دلالة إحصائية (α بين المعدلات المعدلة للمجموعات التجريبية والضوابط -0.05 في التحصيل لما بعد الثانوي على مستوى الذاکرة لطلاب المستوى الثاني في برنامج الدبلوم التعليمي بعد السيطرة على التحصيل القبلي.

- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α 0.05 0.05) بين المعدلات المعدلة للمجموعات التجريبية والسيطرة في التحصيل بعد التحصيل على مستوى فهم لطلاب الدبلوم التربوي بعد السيطرة على التحصيل القبلي.

- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α 0.05 0.05) بين المعدلات المعدلة للمجموعات التجريبية والضابطة في التحصيل لما بعد الثانوي على مستوى تحليل طلاب المستوى الثاني في برنامج الدبلوم التربوي بعد السيطرة على التحصيل القبلي.

- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α 0.05 0.05) بين المعدلات المعدلة للمجموعتين. التجريبية والتحکم في ما بعد الاستحواذ على المجموعات التجريبية والسيطرة في التحصيل الکلي للدراسات العليا لطلاب الدبلوم التربوي بعد السيطرة على التحصيل القبلي.

- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α 0.05 0.05) بين متوسط ​​المجموعات القبلية وشبه التجريبية في مقياس الاتجاه

أدوات الدراسة:

تتطلب الدراسة الحالية قياس تأثير استخدام تقنية الواقع المعزز في التحصيل الدراسي والاتجاه نحو تعزيز تکنولوجيا الواقع بين طلاب المستوى الثاني. برنامج الدبلوم التربوي في کلية التربية بجامعة حائل أدوات الدراسة والمواد التي أعدها الباحث هي کما يلي:

الأداة الأولى: اختبار التحصيل في المستويات المعرفية الثلاثة-

(التذکر والفهم والتحليل) -

-الأداة الثانية: مقياس الاتجاه نحو تقنية الواقع المعزز

مواد الدراسة: تقنية الواقع المعزز

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of the use of augmented reality technology in teaching the unit of educational devices in the decision of production and use of educational aids in the collection and direction of students of the educational diploma program at the Faculty of Education University of Hail

المؤلف [English]

  • Elia Tawfik El Sayed El Menhrawy
Associate Professor of Educational Technology / Faculty of Education / University of Hail Supervisor of the Department of Educational Technologies / e-Learning Unit Faculty of Education, Saudi Arabia
المستخلص [English]

Through the work of the researcher in the teaching of the production and use of educational tools for students of the educational diploma program as a note to students of this stage and low level of students, especially in the installation of educational devices. And the lack of desire to study the unit, despite its importance in the teaching of the course, which is a required demand in various fields, including the field of education to bring out educational cadres with the ability to know the basics of the installation of educational devices, and is an important goal of the objectives of curriculum production of teaching aids in the Department of Education Technologies, The existence of a technology aimed at enabling students of the educational diploma (second level) of the unit of educational devices in the decision to produce and use teaching aids Therefore, the researcher conducted an exploratory study with the aim of ascertaining their use and ownership, and the extent to which the students use the enhanced reality technology. Hence the need for conducting this study, and to find out the effect of using the enhanced reality technology in the unit of production and use of educational aids for second level students. Educational approach
Study Hypotheses:
- There were no statistically significant differences (α   between the modified averages of theA≤0.05 experimental and control groups in the post-secondary achievement at the level of memory for the second level students in the educational diploma program after controlling the tribal achievement.
- There were no statistically significant differences (α 0.05 0.05) between the modified averages of the experimental and control groups in the post-achievement achievement at the level of understanding for the students of the educational diploma after controlling the tribal achievement.
- There were no statistically significant differences (α 0.05 0.05) between the modified averages of the experimental and control groups in the post-secondary achievement at the level of the analysis of the second level students in the educational diploma program after controlling the tribal achievement.
- There were no statistically significant differences (α 0.05 0.05) between the modified averages of the two groups. The experimental and the control in the post-acquisition of the experimental and control groups in the total postgraduate achievement of the students of the educational diploma after controlling the tribal achievement.
- There were no statistically significant differences (α 0.05 0.05) among the average of the tribal and sub-experimental groups in the trend scale
Study Tools:
The current study requires measuring the effect of the use of enhanced reality technology in academic achievement and the trend towards enhanced reality technology among second level students. The educational diploma program at the Faculty of Education, Hail University The study tools and materials that are prepared by the researcher are as follows:
The first tool: the achievement test in the three cognitive levels-
(Remembering, understanding and analysis)-
-The second tool: a measure of the trend towards enhanced reality technology
-Study materials: enhanced reality technology

الكلمات الرئيسية [English]

  • : (Effect – Technhque- Augmented Reality- Attitude)