برنامج مقترح وفق رؤية مصر 2030 لإعداد العامل المهنى تخصص "الزخرفة والإعلان" بالمدارس الثانوية المهنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي المرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية

المستخلص

استهدف البحث إقتراح برنامج لإعداد العامل المهنى بالمدرسة الثانوية المهنية  لتخصص الزخرفة والإعلان من حيث مدخلاته وعملياته ومخرجاته ، في ضوء أهداف ورکائز ومؤشرات رؤية مصر2030  ، المتمثلة في: (الجودة ، والتنافسية، والاتاحة) ، لمعالجة جوانبالضعف لکل مکون من مکوناته ، وصولاً إلى إعداد عمال مهنيين مؤهلين للوفاء بمتطلبات سوق العمل، وفي هذا السياق تمت مراجعة الأدبيات والدراسات والبحوث السابقة التى تناولت التعليم المهنى بصفة عامة ، وبرامج إعداد العامل المهنى لتخصص الزخرفة والإعلان بصفة خاصة ، وقد أمکن تحديد أهم المشکلات والتحديات التى تواجه هذا البرنامج ، وقد تطلب ذلک إعادة هيکلة تخصص الزخرفة إلى تخصصات فرعية ومؤشراتها الأدائية ، حيث تم تحکيمها بواسطة بعض العاملين بسوق العمل والمعلمين والموجهين ، وتمثلت أدوات البحث المتمثلة في بطاقة مقابلة، وإستبانة تضمنت قائمة التخصصات الفرعية البالغ عدد (7) تخصصات ومؤشراتها الأدائية، وفي ضوء ذلک تم إعداد التصور المقترح للبرنامج ، إعتماداً على الإجراءات البحثية التالية: ( واقع التعليم المهنى وأهم المشکلات التى تواجهه، الدراسات والبحوث التى تناولت برامج التعليم المهنى من جوانبه المختلفة. والمشکلات والصعوبات التى تواجه برنامج إعداد العامل المهنى بمدارس التعليم  التعليم المهني ورکائز ومؤشرات رؤية مصر2030. وأهم التحديات التى تعترض تحقيق جودة ، وتنافسية برنامج إعداد العامل المهنى لتخصص الزخرفة والإعلان بالمدارس الثانوية المهنية في ضوء رؤية 2030.  إجراءات إعادة هيکلة تخصص الزخرفة والإعلان بالمدارس الثانوية المهنية بالإضافة إلى وضع التصور المقترح لبرنامج إعداد العامل المهنى تخصص الزخرفة والإعلان بصورته النهائية،
ومن أهم التوصات التى توصل إليها البحث في ضوء نتائجه مايلي: 
-            تقويم البرامج التدريبية لمعلمى التعليم المهنى لتخصص الزخرفة والإعلان وقياس أثره على أداء الطلاب .
-            إعادة النظر في القرارات الوزارية بما يتناسب وطبيعة التحدياتالتى تواجه برامج الإعداد.
ومن المقترحات التى حددها البحث:
-            تفعيل التصور المقترح في ضوء خطة زمنية للحصول على جودة مخرجات برنامج الزخرفة والإعلان.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed program in light of Egypt 2030 vision for preparing vocational worker in vocational secondary school of decoration and advertising specialization

المؤلف [English]

  • Jamal Fakhreddine Shafiq Ahmed
Teacher of Curricula and Methods of Teaching Industrial Education National Center for Educational Research and Development
المستخلص [English]

This research aimed to propose a program for preparing vocational worker in vocational secondary school of decoration and advertising specialization represented in inputs, outputs and processes of in light of the pivots and indicators of Egypt 2030 vision represented in quality, competitiveness and access to improve weaknesses of all its components for preparing qualified vocational workers to meet labour market requirements. Literature review, that dealt with vocational education in general and vocational worker preparation programs of decoration and advertising specialization in particular, was conducted. The most important problems and challenges that face this program were assessed. This required restructuring decoration specialization to sub-specializations with its performance indicators. It was reviewed by some stakeholders in the labour market, teachers and inspectors. The research tools represented in interview checklist, a questionnaire that included seven sub-specializations and its performance indicators. In light of this, a concept of the proposed program was devised according to the following procedures represented in  the reality of  vocational education and the most important problems facing it, studies and research that dealt with vocational education programs different aspects, problems and challenges that face vocational worker preparation program in vocational education schools, vocational education and Egypt vision 2030 pivots and indicators, the challenges that face realizing quality and competitiveness of vocational worker preparation program implemented in vocational secondary school of decoration and advertising specialization  in light of Egypt 2030 vision, procedures of restructuring decoration and advertising specialization in vocational schools and finally the suggestions and recommendations. The most important recommendations showed the necessity of evaluating vocational education teachers' training programs of decoration and advertising specialization  and their effect on students' performance, rethinking current ministerial decrees to suit the nature of challenges that face vocational worker preparation program. The research suggested  reactivating the proposed concept  in light of time plan for getting the output quality of decoration and advertising program.