أبعاد الاتصال الرقمي في التعليم الجامعي من وجهة نظر طلبة قسمي التاريخ والجغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية للعلوم الانسانية جامعة کربلاء

2 کلية التربية الاساسية جامعة بابل

المستخلص

يهدف البحث الحالي التعرف :

التعرف على ابعاد الاتصال الرقمي في التعليم الجامعي من وجهة نظر طلبة قسمي التاريخ والجغرافية في کليات التربية للعلوم الانسانية.
التعرف على ترتيب ابعاد الاتصال الرقمي بحسب استجابات افراد عينة البحث.
التعرف على دلالة الفروق في استجابات افراد العينة وبحسب متغير النوع  (ذکور – اناث )
التعرف على دلالة الفروق في استجابات افراد العينة وبحسب متغير القسم  ( التاريخ – الجغرافية).

      تکون مجتمع البحث من جميع طلبة قسمي التاريخ والجغرافية في کلية التربية للعلوم الإنسانية- الدراسة الصباحية والبالغ عددهم (814) طالباً وطالبةً , اختار الباحثان منهم وبالطريقة الطبقية العشوائية (204) طالباً وطالبة وهذا العدد يشکل ما نسبته (25%) من المجتمع الکلي , ولتحقيق اهداف البحث استخدمت الاستبانة لمعرفة ابعاد الاتصال الرقمي في التعليم الجامعي والتي تکونت من (21) فقرة موزعة على ثلاث مجالات هي (الاجتماعي– الثقافي –المعرفي) تم التأکد من صدقها وثباتها  ,ولاستخراج النتائج فقد استخدمت الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) وتوصلت نتائج البحث الى ان ابعاد الاتصال الرقمي هي ثلاث ابعاد هي ( الاجتماعي – الثقافي – المعرفي ) وکذلک اظهرت النتائج أن (البعد الاجتماعي) قد حصل على المرتبة الاولى في ترتيب استجابات افراد العينة بينما حصل(البعد المعرفي)على المرتبة الثانية وکذلک حصل(البعد الثقافي) على المرتبة الثالثة ,کذلک اظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير النوع ( ذکور- اناث ) بينما اظهرت النتائج فروقاً ذات دلالة احصائية في متغير القسم( تاريخ – جغرافية )  ولصالح طلبة قسم الجغرافية, وفي ضوء النتائج التي تم التوصل اليها وضع الباحثان مجموعة من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Digital Communication in University Learning from the point of View of Students of History and Geography Deparments

المؤلفون [English]

  • Sadiq Al-Shafei 1
  • Mohammed Kazem Al-Hamdani 2
1 College of Education for Humanities
2 Faculty of Basic Education University of Babylon
المستخلص [English]

   The present study aims at:-               
  1. Estimating the role of digital communication in universities from the point of view of students of History and Geography deparments, college of Education for humanities.        
2. Knowing the ranking of the domaims of digital communication accorging to responses of the sample of the study.
3. Discovering the differences in the responses of the study sample accorging to gender variable ( male - female).
4. Discovering the differences in the responses of the sample study according to Department variable (History - Geography).
The study sample cobsists of all students in the deparments of History and Geography, College of Education for humanities, morning study. The sample covers (814) students (male - female). The researchers randomly choose (204) students (male - female), which represent 25% of the whole sample.                    To achieve the aims of the study, a questionnaire is used to know the domains of digital communication in university learning. The questionnaire cobsists of (21)items divided into three domains (social, cultural, and gnostic). Results obtained though spss for social sciences. Results show that there are three domains for digital communication. They are social, cultural, and gnostic. Results state that the social domain got the first place in ranking the three domain. Gnostic domain got the second place and the cultural domain has the third place. Results showed no statistical differences accorging to gender variable (male - female) while there is statistical differences accorging to deparment variable (History - Geography),and for the sake of Geography department students. According to the results the researchers present some recommondations and suggestions.