فعالية التدريب على بعض استراتيجيات تناول الاختبار في التنظيم الانفعالي المعرفي والضجر الأکاديمي لدى طلاب جامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي المساعد (المشارک) کلية التربية للبنين بأسيوط – جامعة الأزهر کلية الآداب – جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من فعالية التدريب على بعض استراتيجيات تناول الاختبار في التنظيم الانفعالي المعرفي والضجر الأکاديمي لدى طلاب جامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (19) طالبًا بکلية التصاميم والفنون التطبيقية، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى (10) طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية (9) طلاب بالمجموعة الضابطة، وأعد الباحث مقياسي التنظيم الانفعالي المعرفي والضجر الأکاديمي، والجلسات التدريبية القائمة على بعض استراتيجيات تناول الاختبار، وحصل طلاب المجموعة التجريبية على (18) جلسة (4 إعلامية – 14 تنفيذية) على بعض استراتيجيات تناول الاختبار، وبعد انتهاء التدريب تم تطبيق مقياسي التنظيم الانفعالي المعرفي والضجر الأکاديمي، وتم إعادة التطبيق بعد مرور شهر من التطبيق الأول، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختباري مان ويتنى، ويلکوکسون، وتوصلت نتائج البحث إلى تحسين مستوى التنظيم الانفعالي المعرفي وخفض مستوى الضجر الأکاديمي لدى طلاب المجموعة التجريبية في القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرار الأثر الإيجابي للتدريب إلى القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور شهر من القياس البعدي، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري ونتائج البحوث السابقة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The test-taking strategies training on cognitive emotional regulation and academic boredom among students at Taif University.

المؤلف [English]

  • Majed Othman Issa
Assistant Professor of Psychology Faculty of Education for boys in Assiut - Al-Azhar University Faculty of Arts - Taif University
المستخلص [English]

 The study aimed to investigate the effectiveness of test-taking training on cognitive emotional regulation and academic boredom among students at Taif University.  The sample consisted of (19) student in faculty of designs and applied arts at Taif University. The sample was divided randomly into two groups. The first one was the experimental group which encompassed (10) student. The second was the control group that included (9) student. The experimental group received (18) sessions (4 informatics – 14 executive) where the experimental group was given three sessions per a week. Then, at the end of the training sessions, the experimental and control groups was given the cognitive emotional regulation and academic boredom as a posttests to identify the differences. Following-up test within a month was measured for the group.  To statistically analyze the date, Mann–Whitney U test as well as Wilcoxon signed-rank test were used. The results revealed that there were statistically significant differences in the mean ranks between the experimental group and the control group in the posttests on both cognitive emotional regulation and academic boredom scales in favor of the experimental group, and continuity of the positive impact of training during following up test in experimental group students after a month of posttests .The results were interpreted by the theoretical framework and the results of previous studies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Test-Taking
  • Cognitive Emotional Regulation
  • Academic Boredom