واقع ممارسة قيادة التغيير في مؤسسات التعليم العام الکويتية من وجهة نظر مديري المدارس فيها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية والتعليم العالي - الکويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى واقع ممارسة قيادة التغيير في مؤسسات التعليم العام الکويتية ﻟﻠﻌﺎم اﻟﺪراﺳﻲ 2019/2018 من وجهه نظر مديري المدارس فيها، وﻗﺪ بلغت عينة الدراسة 32 مدير ومديرة مدارس التعليم العام الکويتية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من بين مديري المدارس في التعليم العام الکويتي. وقد اعتمدت الباحثة أﺳﻠﻮب المقابلة المقننة والمؤلفة من أربعة أسئلة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام نمط قيادة التغيير من قبل مديري مدارس التعليم العام الکويتية جاءت بنسبة عالية  بناء على نسبة استخدام أسلوب قيادة التغيير في المنظمات التعليمية، کما أظهرت أن مدارس التعليم العام الکويتية مهيئة لعمليات التغيير المختلفة والمفاجئة. 
وفي ﺿء  نتائج الدراسة توصي الباحثة زيادة نشر ثقافة قيادة التغيير في المؤسسات التعليمية والتربوية، والسعي إلى التدريب والتعليم المستمر للقيادات التربوية والتعليمية لأساليب قيادة التغيير، تمکين العاملين في المؤسسات التعليمية باتخاذ القرارات وقيادة التغيير، وضع خطط استراتيجية لقيادة أنماط التغيير داخل المؤسسات التعليمية والتربوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Role of the changing leadership in achieving the Desired Objectives in the Kuwaiti Public Education Institutions from their School’s Principals Point of View

المؤلف [English]

  • 'amthal Hamad Al Arefan
Ministry of Education and Higher Education - Kuwait
المستخلص [English]

This study aimed to find out the reality of the changing leadershipin the Kuwaiti Public education institutions from their schools’ principals point of view for the scholastic year 2018/2019. Study sample reached (32) male and female principals in the Kuwaiti public education schools, they were selected by the random method from the schools’ in the Kuwait public education. The researcher depended on the short-interview method which consisted of four clauses distributed.
 leadership style in the educational organizations, It also showed that Kuwaiti public education instituatioms are ready for different and sudden change processes.
            In light of the study results, the researcher recommending disseminating the changing leadership culture in the educational institutions generally and the pedagogical institutions particularly, and seek  to training and continuous education for educational leaders for leadership methods of change, to enable staff in educational institutions to make decisions and changing leadership, to develop strategic plans to lead change patterns within educational and educational institutions

الكلمات الرئيسية [English]

  • changing leadership
  • the Kuwaiti public education institution