تطوير الأداء الإدارى لرؤساء الأقسام العلمية بالجامعات الحکومية المصرية فى ضوء مدخل الذکاء التنظيمى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس بقسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم-کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى رصد واقع الأداء الإدارى لرؤساء الأقسام العلمية بالجامعات الحکومية المصرية وذلک لوضع آليات مقترحة لتطويره فى ضوء مدخل الذکاء التنظيمى، ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد استبانة مکونة من (48) عبارة لقياس مستوى تطبيق الذکاء التنظيمى بالأقسام العلمية بالجامعات الحکومية فى جمهورية مصر العربية اشتملت على سبعة أبعاد للذکاء التنظيمى،  وزعت على عينة عشوائية قوامها (320) من رؤساء الأقسام العلمية وأعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بثلاث جامعات حکومية هى الفيوم والمنيا وعين شمس بواقع (16) کلية، وتوصلت الدراسة إلى أن ممارسة رؤساء الأقسام العلمية بالجامعات الحکومية المصرية لمدخل الذکاء التنظيمى بأبعاده السبعة (الرؤية الاستراتيجية، المصير المشترک، الرغبة فى التغيير، القلب، التناغم والملائمة، نشر المعرفة، ضغط الأداء التنظيمى) جاءت بدرجة منخفضة، وأوصى البحث بضرورة مراجعة معايير اختيار وتعيين رؤساء الأقسام العلمية، وإعادة تأهيل وتدريب رؤساء الأقسام العلمية الحاليين، بالإضافة إلى ضرورة العمل على تحسين جودة الحياة الوظيفية بالأقسام العلمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing the administrative performance of the scientific departments'''' heads in the Egyption public universities in the light of the organizational intelligence approach

المؤلفون [English]

  • Abdul Sattar Mahrous Abdel Sattar
  • Rasha Awais Hussein
Lecturer, Department of Educational Administration and Policies Education-Faculty of Education, Fayoum University
المستخلص [English]

The Current research aimed at monitoring the administrative performance of the scientific departments'' heads in order to develop proposed mechanisms to improve it in the light of the organizational intelligence approach. To achieve the objective of the study, a questionnaire consisting of (48) statements was prepared to measure  the organizational intelligence''s level of the scientific departments in the Egyption  public universities in the Arab Republic of Egypt. The questionnaire include seven dimensions of organizational intelligence and was distributed to random sample of(320) heads of scientific departments and teaching staff and their assistants at (16) faculties in Fayoum, Minya and Ain Shams universities.The study concluded that the  organizational intelligence''s performance level with its seven dimensions (Strategic vision, common destiny, desire for change, heart, harmony and appropriateness, dissemination of Knowledge, pressure of organizational intelligence) of scientific departments'' heads in the Egyptian  public universities is low.The study recommended the need to review the criteria selecting and appointing the scientific departments'' heads and to rehabilitate and train the present heads of scientific department. In addition, it''s necessary to improve the quality of the  professional career  in scientific departments.

الكلمات الرئيسية [English]

  • performance
  • departments'' heads
  • organizational intelligence